لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

کری: پیشروی داعش در کوبانی باعث تغییر استراتژی بلندمدت آمریکا نمی‌شود


جان کری (راست) همراه با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در یک کنفرانس خبری مشترک
جان کری (راست) همراه با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در یک کنفرانس خبری مشترک

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه اعلام کرد که پیشروی نیروهای گروه حکومت اسلامی در کوبانی یک تراژدی است اما باعث تغییر استراتژی بلندمدت واشینگتن و همپیمانانش در منطقه نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری اظهار داشت: «کوبانی یک تراژدی است چرا که نشان‌دهنده شرارت داعش است. اما این تعریف استراتژی و یا اقدامات کامل در نظر گرفته شده برای مقابله با داعش نیست».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «تنها چند هفته از تشکیل ائتلاف بیشتر نگذشته است. هنوز مشغول تعیین ماموریت‌ها هستیم. هدف اصلی تشکیل ائتلاف فراهم کردن فضای لازم برای تشکیل دولت عراق بود تا اینکه بتوانند شروع به عقب راندن آنها (گروه حکومت اسلامی) کرده و نظم و آموزش‌هایشان را مختل و ارتباط‌شان با مراکز تامین تدارک را قطع کنند که این موضوع در حال انجام است».

به رغم حملات هوایی ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا، نیروهای حکومت اسلامی تاکنون موفق به تصرف بیش از یک سوم شهر کوبانی شده‌اند.

به گزارش گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یازده عضو گروه حکومت اسلامی در جریان درگیری‌های خیابانی شب گذشته در کوبانی کشته شدند. همچین چهار نفر دیگر نیز توسط نیروهای مدافع کرد اسیر شدند.

به گفته واشینگتن، ائتلاف بین‌المللی در تازه‌ترین اقدام خود پنج حمله هوایی را به جنوب کوبانی انجام داده که در نتیجه آن، یک مرکز آموزشی، چندین ماشین زرهی و انبار تدارکات گروه حکومت اسلامی منهم شده است.

این حملات در حالی است که نیروهای ترک مستقر در مرز بین ترکیه و سوریه تنها نظاره گر درگیری‌ها هستند و اقدامی برای مداخله انجام نمی‌دهند.

وزیر امور خارجه امریکا هشدار داد که با توجه به اینکه به ثمر نشستن تلاش‌های ائتلاف بین‌المللی هفته‌ها و یا ماه‌ها به طول خواهد انجامید، دیگر شهر‌ها نیز ممکن است هدف حمله نیروهای داعش قرار گیرند.

جان کری این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموندف همتای بریتانیایی‌اش بیان کرد.

هاموند نیز با اشاره به اقدامات داعش در منطقه خاور میانه اظهار داشت: «حملات داعش در عراق خطر مهم دیگری برای امنیت انرژی ماست. این موضوع می‌تواند بر بازارهای جهانی انرژی و قیمت‌هایی که می‌پردازیم، تاثیر بزرگی بگذارد».

گروه حکومت اسلامی حمله خود به شهر کوبانی را روز ۲۵ شهریور ماه آغاز کرد، تا کنترل قسمت عمده مرز سوریه با ترکیه را به دست بگیرد.

با آغاز این حمله، دست کم ۱۸۶ هزار نفر از ساکنین شهر و مناطق اطراف، خاک سوریه را ترک و به ترکیه پناه بردند.

بنا به اعلام سازمان ملل تنها چند صد نفر در شهر کوبانی باقی مانده‌اند. عدم دخالت ترکیه در درگیری‌هایی که دز نزدیکی مرز این کشور در جریان است، انتقادهای شدید داخلی و بین المللی را به همراه داشته است.

درگیری‌های خیابانی بین معترضان کرد و پلیس ترکیه در شهرهای مختلف این کشور تاکنون دستکم ۲۲ کشته بر جای گذاشته است.

دولت ترکیه همچنین دستکم در شش استان حکومت نظامی اعلام کرده است که از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی به این سو بی‌سابقه بوده است.

مقامات آمریکایی نیز نسبت به عدم دخالت نظامی ترکیه در مقابله با نیروهای گروه حکومت اسلامی اظهار نارضایتی کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، در همین زمینه اعلام کرد که نیروهای ائتلاف از هر فرصتی برای هدف قرار دادن نیروهای گروه حکومت اسلامی استفاده می‌کنند اما بدون نیروی پیاده نظام دست ائتلاف بسته خواهد بود.

وی افزود: «ما هیچ هم‌پیمان آماده، توانا و موثری در خاک سوریه نداریم. این یک حقیقت است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پس از دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اظهار داشت نباید از آنکارا انتظار داشت که به تنهایی وارد عمل شود.

وی افزود: «این واقعگرایانه نیست که انتظار داشته باشیم ترکیه به تنهایی یک عملیات زمینی را انجام دهد».

ترکیه اعلام کرده است تنها در صورتی به ائتلاف بین المللی ضدداعش خواهد پیوست که دولت آمریکا با حمله به نیروهای بشار اسد رییس جمهوری سوریه نیز موافقت کند.

XS
SM
MD
LG