لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

«موافقت» ترکیه با استفاده از پایگاه‌هایش علیه «حکومت اسلامی»


خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقام‌های دفاعی ایالات متحده گزارش داده است که ترکیه به آمریکا اجازه می‌دهد تا از پایگاه‌های آن کشور برای انجام حملات خود و متحدانش علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در سوریه و عراق، استفاده کند.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز این خبر را تائید و از آن «بسیار استقبال» کرده است.

در عین حال گزارش آسوشیتدپرس حاکی‌ست که آنکارا با آموزش چند هزار نفر از شورشیان سوری که آمریکا آنها را میانه‌رو می‌داند، نیز موافقت کرده است.

با این همه آسوشیتدپرس می‌گوید احتمالا پیشرفت در گفت‌وگوهای دو طرف، برای جلوگیری از قتل‌عام احتمالی در کوبانی، جایی که نیروهای «حکومت اسلامی» به آن حمله کرده و دو طرف درگیر نبردی سخت هستند، کافی نیست.

دولت آمریکا -هرچند نه به شکل رسمی- بر آنکارا فشار می‌آورد تا به ائتلاف علیه اسلام‌گرایان بپیوندد.

ترکیه، از اعضای مهم پیمان آتلانتیک شمالی و از متحدان واشینگتن، تا کنون از ورود به روند مبارزه علیه شبه‌نظامیان در سوریه و عراق، خودداری کرده است.

پیش از انتشار گزارش تازه، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته بود مذاکرات با آنکارا «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» داشته است.

سه روز پیش از آن دو تن از مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی با مقام‌های عالی‌رتبه ترک دیدار کرده بودند. در عین حال قرار شده بود که نظامیان دو کشور با هم گفت‌وگو کنند که به نظر می‌رسد پیشرفت‌های اخیر در روند مقابله با «حکومت اسلامی»، نتیجه مذاکرات است.

آسوشیتدپرس از قول یک مقام دولتی ترک گزارش داده است که قرار است شماری نزدیک به ۴ هزار شورشی سوری نیز آموزش ببینند. این افراد بناست تحت نظر نیروهای امنیتی ترکیه باشند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند این افراد در خاک ترکیه آموزش خواهند دید.

از پایگاه‌هایی که برای مقابله با شبه‌نظامیان قرار است از آن استفاده شود، پایگاه هوایی اینجرلیک در آدانا در جنوب آن کشور است.

نام مقام‌هایی که در مورد تازه‌ترین پیشرفت‌ها در مذاکرات واشینگتن و آنکارا اطلاع‌رسانی کرده‌اند، فاش نشده است.

وزیر دفاع آمریکا پیشتر گفته بود که واشینگتن خواستار استفاده از پایگاه‌های ترکیه است.

«احتمال تغییر نقش»

مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز یکشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت در صورت آمادگی نيروهای عراق برای انجام عمليات عليه نيروهای گروه حکومت اسلامی‌، مشاوره و کمک نیروهای نظامی آن کشور در عراق احتمالا نقش متفاوتی خواهد داشت.

بنا بر گزارش‌ها، آمریکا در عراق به جز جنگنده‌ها و پهپادهای خود، از هلیکوپترهای آپاچی نیز استفاده کرده است؛ آنچه برای جلوگیری از پیشروی شبه‌نظامیان اسلامگرا به سوی فرودگاه بغداد صورت می‌گیرد.

مقام‌های دولتی استان انبار عراق نیز گفته‌اند نیروهای حکومت اسلامی در حال تصرف کامل آن هستند.

در سوریه نیز بخشی از کوبانی به کنترل نیروهای حکومت اسلامی درآمده است.

سازمان ملل در مورد انبوهی شمار قربانیان در صورت سقوط کامل این شهر در مرز سوریه با ترکیه، هشدار داده است.

نیروهای آمریکایی و متحدانش هفته‌هاست حملاتی هوایی را در ترکیه و نیز سوریه، علیه حکومت اسلامی و برخی دیگر گروه‌های اسلام‌گرا انجام می‌دهند.

اما برخی سیاستمداران در آمریکا این موضوع را مطرح کرده‌اند که حملات هوایی برای جلوگیری از پیشرفت شبه‌نظامیان کافی نخواهد بود.

دولت آمریکا تا کنون تاکید کرده است که حملات آن کشور محدود به عملیات هوایی خواهد ماند.

ژنرال دمپسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نیز با وجود آنکه از احتمال تغییر نقش سخن گفته اما افزوده است که واشینگتن هنوز به اين نتيجه نرسيده که عمليات زمينی نيروهای آمريکا، می‌تواند به موثرتر شدن حملات هوايی کمک کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز تاکید کرده است که، نهایتا عراقی‌ها هستند که باید عراق را بازپس گیرند.

XS
SM
MD
LG