لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

عاشقانه‌ نویسنده استرالیایی از جنگ، برنده جایزه «بوکر ۲۰۱۴»


ریچارد فلاناگان
ریچارد فلاناگان

جایزه ادبی «بوکر ۲۰۱۴»، معتبرترین جایزه ادبی دنیای انگلیسی‌زبان، روز سه‌شنبه، ۲۳ مهرماه، به ریچارد فلاناگان، نویسنده استرالیایی زاده تاسمانی، با رمانی به عنوان «جاده باریک به عمق شمال» تعلق گرفت.

این نخستین سالی بود که نویسندگان آمریکایی نیز اجازه یافته بودند برای دستیابی به این جایزه معتبر رقابت کنند، اقدامی که تاکنون اعتراض برخی از سرشناس‌ترین چهره‌های ادبی از جمله پیتر کری، نویسنده استرالیایی و دو بار برنده بوکر، را برانگیخته است.

با این حال دو نویسنده آمریکایی یعنی جاشوآ فریس و کارن جوی فاولر که به فهرست نامزدهای بوکر ۲۰۱۴ راه یافته بودند سه‌شنبه شب دست خالی به خانه رفتند.

«ریچارد فلاناگان» که حدود ۱۲ سال وقت صرف نوشتن آخرین رمان خود، جاده باریک به عمق شمال، کرده، اثر خود را پنج بار بازنویسی کرده است تا به نسخه نهایی برسد.

رمان برنده بوکر ۲۰۱۴ روایت‌گر ماجرای عاشقانه‌ای است که در جنگ جهانی دوم و در زمان احداث خط آهن بین تایلند و برمه اتفاق می‌افتد.

پدر ریچارد فلاناگان خود از زندانیان جنگ جهانی دوم در ژاپن بود که در آن زمان بر روی این خط آهن که به «خط آهن مرگ» معروف شده بوده‌ کار می‌کرد.

خانم الی اسمیت و هاوارد جیکوبسن، نویسندگان بریتانیایی،‌ و نيل موکرجی، نویسنده هندی‌الاصل،‌ دیگر نامزدهای نهایی جایزه بوکر ۲۰۱۴ بودند.

«جاده باریک به عمق شمال» که جایزه نقدی ۵۰ هزار پوندی را هم برای ریچارد فلاناگان به ارمغان آورده است ششمین رمان این نویسنده استرالیایی است.

از سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ نویسندگان بریتانیایی برنده این جایزه بودند و سال گذشته النور کاتن، نویسنده ۲۸ ساله نیوزیلندی، به خاطر رمان «اجرام آسمانی» توانست جایزه بوکر ۲۰۱۳ را به خود اختصاص دهد.

جایزه ادبی بوکر که امسال چهل و ششمین سال خود را پشت سر می‌گذارد هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان از هر نقطه دنیا اهدا می‌شود. این جایزه پیشتر تنها به نویسندگان انگلیسی‌زبان بریتانیا، کشورهای مشترک‌المنافع و جمهوری ایرلند تعلق می‌گرفت.

XS
SM
MD
LG