لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

مقام ارشد آمریکایی: مذاکرات اتمی با ایران پیشرفت‌هایی داشته است


از راست به چپ: ظریف، اشتون و کری
از راست به چپ: ظریف، اشتون و کری

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد دولت آمریکا نقل کرده است که «پیشرفت‌هایی» در مذاکرات وزیران خارجه ایران و ایالات متحده بر سر برنامه اتمی تهران صورت گرفته است. او تاکید کرده است که هدف رسیدن به توافق تا پایان نوامبر است.

مقام وزارت خارجه آمریکا این سخنان خود را پس از دیدار شش ساعته ۲۳ مهر ماه میان محمد جواد ظریف، جان کری -وزیران خارجه ایران و آمریکا- و کاترین اشتون نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرده است.

ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو در گروه ۵+۱، یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین و آلمان، تاریخ ۲۴ نوامبر، را مهلت رسیدن به توافق جامع در مذاکرات اتمی عنوان می‌کنند؛ تاریخی که در پی تمدید توافق موقت ژنو مطرح شده است.

در حالی‌که تقریبا شش هفته دیگر تا پایان این مهلت باقی مانده است، گزارش‌ها همچنان حاکی‌ست که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم از جمله مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف طرف‌ها است.

مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است به خبرگزاری رویترز گفته است «ما پیشرفت‌هایی داشته و همچنان در حال ادامه آن‌ هستیم، اما کارهای مهمی همچنان باقی مانده است».

او ابراز امیدواری کرده است که «تهران مصمم باشد از این فرصت تاریخی استفاده کند».

مقام‌های هر دو کشور ایران و آمریکا مذاکرات را «فرصتی تاریخی» برای طرف مقابل عنوان می‌کنند.

با رسیدن به پایان مهلت تعیین شده امیدواری‌هایی برای رسیدن به توافق نهایی مطرح شده است. از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ۲۱ مهر ماه، در سخنانی تلویزیونی گفت نمی‌توان به طور دقیق گفت طرف‌ها چه زمانی به توافق نهایی برسند، اما فکر می‌کند این امکان طی ۴۰ روز باقی‌مانده وجود داشته باشد.

او افزوده است که ایران به شرایط یک سال قبل باز نمی‌گردد.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نیز از قول یک مقام وزات خارجه آمریکا نقل کرده است که در مذاکرات کری و ظریف، صحبتی از تمدید مهلت مقرر نشده است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه نیز تاکید شده است است که همه به شدت مشغول کار روی پرونده اتمی‌ هستند و مذاکرات بسیار «پیچیده‌ای» در جریان است.

به گفته مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز «قابل پیشبینی است که با توافقی قابل تصدیق می‌توانیم رو به جلو پیشروی کنیم؛ توافقی که هم نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را در مورد برنامه اتمی ایران از میان بردارد و نیز امکانات اقتصادی بیشتری برای مردم ایران فراهم کند و به انزوای (ایران) پایان دهد».

غرب مظنون است که ایران در پی برنامه اتمی خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند، اما تهران همراه تاکید کرده است که این برنامه تنها بر پایه مقاصد صلح‌آمیز بنا شده است.

حمایت نماینده حزب دمکرات از توافق با ایران

در حالی‌که در کنگره آمریکا به ویژه از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه آن کشور فشارهایی بر مذاکرات و نحوه دستیابی به توافق اتمی صورت گرفته است، یک نماینده حزب دمکرات می‌گوید «خردمندانه آن است که مذاکرات تا رسیدن به یک توافق ادامه پیدا کند».

راش هالت، نماینده دمکرات نیوجرزی، در مقاله‌ای برای «پولتیکو» نوشته است «هر کسی که مایل است جلوی ایران را بگیرد که به جنگ‌افزار هسته‌ای مسلح نشود و آمریکا وارد جنگی دیگر در خاورمیانه نشود، باید از خبرها در مورد دیدار روز پنج‌شنبه دیپلمات‌های شش کشور جهت رسیدن به توافق در ۲۴ نوامبر، استقبال کند».

به گفته راش هالت «با همه فراز و فرودها، آنها (مذاکرات) پایدارترین مذاکرات مستقیم بین دو دولت طی ۳۰ سال گذشته است».

او می‌گوید برخی در کنگره دست دیپلمات‌ها را با مطرح کردن «شرایطی دشوار» در مورد توافق نهایی بسته‌اند. اما «مانند هر مذاکره‌ای» مسئله «رسیدن به نتیجه مطلوب است و نه فقط کسب امتیاز».

به گفته این نماینده حزب دمکرات، تحریم‌های جدید در شرایط حاضر، می‌تواند مذاکرات را با شکست روبه‌رو کند.

اشاره او به خواسته‌های مطرح شده از سوی برخی نمایندگان عمدتا جمهوری‌خواه کنگره برای تصویب تحریم‌های جدید حین مذاکرات با ایران است. آنچه دولت آمریکا با آن مخالفت کرده است.

او با اشاره به امیدواری رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا که توافق با ایران شدنی است، می‌پرسد کنگره کجا ایستاده است؟

نماینده حزب دمکرات معتقد است کنگره آمریکا «می‌تواند با حمایت از مذاکره‌کنندگان در بخش درست تاریخ دیپلماسی و امنیت ملی بایستد».

این نماینده کنگره می‌گوید تعامل دیپلماتیک با ایران «اکنون نیز جهان را امن‌تر ساخته است».

به گفته او مذاکرات تازه و نیز شکننده فعلی، امکان یک دگرگونی را پدیدار ساخته است و باید از آن استفاده شود.

مقام‌های ارشد شش کشور -ایران و گروه ۵+۱- قرار است روز پنج‌شنبه در وین، پایتخت اتریش، دیدارها و مذاکرات تازه خود را آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG