لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

هشدار ایران نسبت به عواقب صدور حکم اعدام برای شیخ‌ النمر


حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران
حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران

معاون وزیر امور خارجه ایران می گوید، صدور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر»، روحانی شیعهٔ سعودی، واکنش‌ «تند جهان اسلام» و تأثیرات «مهم و شگرفی» در روابط «جهان اسلام» با عربستان سعودی را به دنبال خواهد داشت.

دادگاهی در عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۲۳ مهر، شیخ «نمر النمر» یک روحانی شیعه شناخته شده این کشور را با اتهاماتی چون ایجاد «آشوب و ناآرامی» و «زمینه‌چینی برای دخالت خارجی» به مرگ محکوم کرده است.

این در حالی‌ست که تحلیل کارشناسان و رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری فرانسه بر آن است که عبارت دخالت خارجی، اشاره به ایران دارد.

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۳ مهر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت که ایران تاکنون تأییدیه قطعی این خبر را در اختیار ندارد.

وی درعین حال اضافه کرد: «اما اگر چنانچه سعودی‌ها چنین اقدامی صورت دهند با توجه به هشدار‌های جدی مراجع سراسر جهان اسلام در این خصوص، این مسئله قطعاً واکنش‌های تندی را در پی داشته و در روابط درون جهان اسلام با عربستان سعودی تأثیرات مهم و شگرفی را خواهد داشت.»

سخنان آقای امیر عبداللهیان تنها دو روز پس از واکنش وی به سخنان وزیر امور خارجه عربستان سعودی بیان شده است.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، روز دوشنبه، ۲۱ مهر، گفته بود که ایران برای حل بحران سوریه باید نیروهای «اشغالگر» خود را از این کشور بیرون بکشد.

معاون وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر سخنان آقای سعود الفیصل را با «فضای مذاکرات دیپلماتیک دو کشور» در «تعارض» دانسته و در مقابل به این کشور «توصیه» کرده بود که «مراقب توطئه‌های دشمنان منطقه باشد».

آقای امیر عبداللهیان روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که ایران اقدامات خود در سوریه و عراق را به «هیچ وجه» دخالت نمی‌داند، زیرا در هماهنگی کامل با دولت‌های آن کشورها انجام شده است.

وی گفت: «کسانی اکنون به‌اسم مبارزه با داعش در سوریه و عراق اقدام نظامی انجام می‌دهند که خودشان در ایجاد داعش و رشد آن نقش اصلی را داشتند. ما اسم آنان را در دستگاه دیپلماسی نادمین و پشیمان‌ از اقدامات خودشان گذاشته‌ایم.»

کشورهای قطر، بحرین، عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی هم‌اینک در حملات هوایی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در سوریه مشارکت دارند.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نشست پاریس را که روز دوشنبه ۲۴ شهريور با هدف حمایت از دولت عراق برای مقابله با گروه حکومت اسلامی برگزار شده «نشست توبه‌کاران» خوانده بود.

این سخنان مقامات دو کشور ایران و عربستان در حالی بیان می‌شود که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی برخی از مسئولان و تحلیل‌گران ایرانی برای بهبود روابط دو کشور ابراز امیدواری کرده‌اند.

در همین زمینه به تازگی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با سعود الفیصل، همتای عربستانی خود، در نیویورک دیدار کرده، دیداری که آقای ظریف از آن به عنوان سرفصلی تازه در روابط میان ایران و عربستان یاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG