لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

ایران و آمریکا از پیشرفت در مذاکرات «دشوار» هسته‌ای خبر دادند


جان کری (نفر اول از راست) و تیم آمریکایی روبروی محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران
جان کری (نفر اول از راست) و تیم آمریکایی روبروی محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران

تهران و واشینگتن روز پنجشنبه ۲۴ مهر اعلام کردند که دور اخیر مذاکرات میان تهران و گروه ۱+۵ در پایتخت اتریش دشوار، ولی همراه با پیشرفت بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه گفت: «در مذاکرات وین در همه زمینه‌ها پیشرفت حاصل شد و طرفین به جای اینکه صرفا مشکلات را بررسی کنند، در خصوص دستیابی به راه حل گفت‌وگو کردند».

وی افزود: «گفت‌وگوهای بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف در نشست‌های ایران و ۱+۵ کماکان باقی مانده است».

آقای ظریف روز چهارشنبه به مدت شش ساعت با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و کا‌ترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به گفت‌وگو نشست.

وزیر امور خارجه ایران و کا‌ترین اشتون روز پنجشنبه نیز گفت‌وگوهایی را با نمایندگان بلندپایه کشورهای ۱+۵ برگزار کردند. واشینگتن نیز از حصول پیشرفت در دور اخیر مذاکرات خبر داده است.

تهران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ مصمم هستند که به مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی که سوم آذر امسال است، پایبند باشد ولی تحلیلگران با توجه به فرصت کم باقی مانده چنین امری را نامحتمل می‌دانند.

به گفته آقای ظریف، سه یا چهار هفته بعد جلسه‌ دیگری با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و کا‌ترین اشتون برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد که دور بعدی مذاکرات در شهر وین برگزار نخواهد شد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، هفته پیش از احتمال تمدید مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی خبر داد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که مهلت تعیین شده «مقدس» نیست و احتمال تمدید آن وجود دارد. با این حال آقای ظریف معتقد است که هیچ کدام از طرفین به دنبال تمدید مهلت نیستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی نیز در همین خصوص گفته است که «ما هرگز نمی‌گوییم، هرگز. امروز تمرکز ما فقط و فقط روی تاریخ ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) است».

روابط ایران و غرب پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران اندکی بهبود یافته است.

غرب، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند. ادعایی که تهران همواره آن را رد کرده است.

گروه ۱+۵ خواستار محدود شدن غنی سازی اورانیوم در ایران است. تهران اما با اصرار بر اینکه برنامه هسته‌ایش صرفا جنبه غیرنظامی دارد، زیر بار محدود کردن دامنه فعالیت‌های خود در این زمینه نرفته است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند توافق نهایی باید به گونه‌ای حاصل شود که ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران را کاملا غیرممکن کند. گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین همراه با آلمان است.

ضرب الاجل پیشین مذاکرات بیستم ژوئیه بود که به مدت چهار ماه تمدید شد. تهران و کشورهای گروه ۱+۵ در آذرماه پارسال به توافقی موقت دست یافتند.

بر اساس توافق موقت ژنو، ایران ضمن حفظ غنی سازی پنج درصدی خود، غنی‌سازی ۲۰ درصدی‌اش را تعلیق کرد و متعهد شد طی شش ماه از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود پرهیز کند و در مقابل، گروه ۱+۵ نیز متعهد به رفع برخی تحریم‌ها، عدم اعمال تحریم‌های جدید و آزادسازی ۴.۸ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده تهران شد.

توافق ژنو از ۳۰ دی ماه ۱۳۹۲ اجرایی شد.

XS
SM
MD
LG