لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

فیروز نادری از ناسا و پروژه مریخ می گوید


دکتر فیروز نادری، مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی در«ناسا» میهمان برنامه «گفت وگو با نامداران» بود. این گفت وگو در دو بخش انجام شده و در آن آقای نادری خاطرات ورودش به سازمان هوا - فضای آمریکا، ناسا، و طرح های کنونی این سازمان برای کاوش مریخ صحبت می کند.

فیروز نادری به مدت ۳۰ سال در سازمان ناسا و در حوزه های متفاوت کار کرده و در حال حاضر مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی است. وی در پاسخ به این که چرا علاقمند به این رشته شده، گفت: «من بعد از پایان دوران دبیرستان در ایران به آمریکا آمدم که در دانشگاه تحصیل کنم و می خواستم معماری بخوانم. ولی به رشته مهندسی تغییر رشته دادم و در زمان گرفتن دکترا با ناسا آشنا شده و دیدم دو رشته کار دارد، حوزه نظامی و حوزه علمی. دوست داشتم کار علمی کنم و بعد به ناسا پیوستم.»

آقای نادری در این گفت وگوی اختصاصی با سایت وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی، از برنامه بعدی به مریخ گفته و خبر داد تا سال ۲۰۱۶ قرار است کاوشگر دیگری به مریخ فرستاده شود که کارش بررسی امواج زلزله در مریخ خواهد بود.

فیروز نادری در مورد هدف برنامه های مریخ در ناسا می گوید: «این برنامه قرار است به این پرسش پاسخ دهد که آیا مریخ هیچ وقت در چهار و نیم میلیارد سال سابقه اش شاهد حیات بوده یا آمادگی داشتن حیات را داسته است یا نه. و اگر آمادگی داشته، آیا زندگی و حیات روی زندگی در آن جریان داشته یا نه.»

وی در این گفت وگو می گوید: «روشی که ما توانستیم با آن لایه های زمین را بررسی کرده و بفهمیم، با کمک امواج زمین لرزه بوده است.و قدم بعدی این است که بتوانیم امواج زلزله در مریخ را هم ررسی کرده و بتوانیم درک بهتری از لایه های مریخ به دست آوریم.»

فیروز نادری همچنین در مورد ماموریت کاوشگر «کیوریاسیتی» که دو سال است روی مریخ انجام می شود گفت: « کیوریاسیتی روی یک گودال خیلی بزرگ و وسیع فرود آمده و در حال بالا رفتن و نمونه برداری از لایه هاست. چرا که هر لایه مثل برگی از کتاب تاریخ است و می توان ساختار مریخ را شناخت.»

ویدیوها از صفحه وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی در فیس بوک:

XS
SM
MD
LG