لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

وضعيت جبهه های نبرد با گروه «خلافت اسلامی» در عراق


در ميان جبهه های فعال بين ارتش عراق و گروه «خلافت اسلامی» (داعش سابق) چهار جبهه در روز پنجشنبه فعال تر بودند.


۱- داعش برای پنجمين روز متوالی در اطراف پالايشگاه بيجی در حالت تهاجمی قرار داشت. پالايشگاه بيجی که يکی از بزرگترين پالايشگاه های عراق است، بين موصل و تکريت در شمال عراق قرار دارد.

نيروهای دا عش روز پنجشنبه يک تک ديگر را برای ورود به پالايشگاه بيجی از محور غربی اين پالايشگاه شروع کردند که با تشديد حمله و تقاضای مدافعان پالايشگاه، بمب افکن های آمريکايی به حمايت هوايی نزديک از مدافعان، و حمله به مواضع داعش پرداختند. ارتش عراق می گويد در پی اين بمباران، نيروهای داعش به طور موقت عقب نشسته اند. داعش در پنج ماه گذشته برای تصرف پالايشگاه بيجی به کرات تلاش کرده است تا دولت و ارتش عراق را از فرآورده های اين پالايشگاه محروم کند.
۲- دومين جبهه فعال در روز پنجشنبه تحرک نيروهای داعش برای تصرف سد حديثه در استان الانبار و نزديک مرزهای سوريه بود. در اين جبهه نيز فشار نيروهای داعش بر مدافعان سد حديثه به حدی شديد بود که بمب افکن های آمريکايی برای عقب راندن نيروهای داعش از اطراف سد مجبور به دخالت و بمباران نيروهای پيشرو داعش شدند. شهر حديثه در کنار رود فرات، که سد حديثه نيز در حومه آن قراردارد، کماکان تحت محاصره کامل داعش قراردارد و فقط از طريق يک پل هوايی بين بغداد و حديثه که از روز چهارشنبه برقرار شده، امکان کمک رسانی به مدافعان آن وجود دارد.


۳- سومين جبهه فعال در روز پنحشنبه در شمال مقداديه در استان ديالی بود. نيروهای سازمان بدر به فرماندهی هادی عامری در اين منطقه تلاش کردند تا داعش را که در روزهای گذشته در منطقه المنصوريه و العظيم پيشروی هايی داشتند به عقب برانند. در اين جبهه نيز ارتش عراق با حمايت هوايی وارد عمل شد و مدعی است که نيروهای داعش را عقب رانده است. در اين جبهه هدف داعش که در اطراف شهرهای مقداديه و بعقوبه حضور دارد، تصرف اين دو شهر عمدتاً سنی نشين و رساندن خود به حومه های شرقی و شمال شرقی بغداد است. طی ماه های گذشته تلاش های داعش در اين محور به تصرف دو شهر عمدتاً کرد نشين جلولا و سعديه در اطراف سد حمرين منجر شده است ولی داعش در تلاش خود برای تصرف مقداديه و بعقوبه موفق نبوده است.

البته تصرف جلولا و سعديه و نا امن شدن اطراف مقداديه و بعقوبه باعث شده است تا جاده ترانزيتی و بين المللی از مرز خسروی ايران به سوی بغداد نا امن و در عمل تردد بين ايران و عراق از اين محور قطع شود. با توجه به تثبيت حضور داعش در جلولا و سعديه و حضور مستمرش در اطراف مقداديه و بعقوبه روز پنجشنبه وزارت کشور عراق اعلام کرد که مرز مندلی را که مقابل سومار ايران در استان کرمانشاه است می گشايد و آن را توسعه می دهد. خبری که نشان از نوعی عدم اطمينان از بازگشايی محور خسروی- بغداد در آينده نزديک دارد.


۴- شهر کوچک "عامريه الفلوجه" که در غرب بغداد و در محاصره داعش قراردارد، روز پنحشنبه شاهد درگيری شديدی نبود اما رييس شورای استان الانبار از دولت مرکزی عراق اکيداً تقاضا کرده است که برای شکستن محاصره شهر، نيروی تقويتی و تازه نفس بفرستد. دولت عراق هنوز به اين تقاضا پاسخ عملی نداده است. عامريه الفلوجه بين فلوجه و کربلا قراردارد.


۵- مهمترين تحول در اوضاع امنيتی روز پنجشنبه بغداد شش انفجار در محلات مختلف پايتخت بود. انفجارها در مناطق حبيبيه، طالبيه، حريه و الخضرا در شرق و شمال و غرب بغداد رخ دادند. محموديه در جنوب بغداد نيز شاهد انفجاری مشابه بود. به نظر می رسد هدف داعش از اين بمب گذاری ها، که تقريباً روزانه شده و بيشتر از طريق خودروهای بمب گذاری شده صورت می گيرد، بهم ريختن انسجام امنيتی و تشديد ناامنی در پايتخت، همزمان با فشار نظامی برای رساندن هر چه سريعتر خود به اطراف بغداد است.

مسولان سياسی ارشد عراق از جمله حيدر عبادی نخست وزير، نوری المالکی معاون رييس جمهوری، ابراهيم جعفری وزير خارجه و عمار حکيم رييس مجلس اعلا در ۲۴ ساعت گذشته تاکيد کرده اند که داعش و دشمنان عراق نوعی جنگ روانی در مورد نا امن بودن پايتخت و رسيدن داعش به دروازه های بغداد راه انداخته اند که واقعيت ندارد.

ولی همزمان با اين تاکيدات بر امنيت بغداد و فرودگاه بين المللی بغداد، برخی تصميمات دولت عبادی و مسولان امنيتی نشان می دهد که نگرانی هايی جدی نيز وجود دارد. در همين چارچوب به دستور دادستان کل عراق روز گذشته ۲۵۰ زندانی که عمدتاً دارای اتهامات و جرم های تروريستی بودند برای اطمينان بيشتر از زندان منطقه کاظميه در شمال بغداد به زندان ناصريه در نزديکی بصره منتقل شدند تا به گفته مقامات عراقی امکان حمله داعش به زندان و آزاد کردن اين زندانيان کاهش يابد. چنين دستوری برای تعدادی ديگر از زندان های عراق در مناطق مرکزی و انتقال زندانيان آنها به جنوب عراق صادر شده است .اين همان اتفاقی است که هنگام حمله داعش به موصل افتاد و صدها تن از اعضای داعش و ساير گروه های مسلح مخالف دولت عراق از زندان آزاد شدند و به يگان های داعش پيوستند.

XS
SM
MD
LG