لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

نامه کمیسیون مجلس به وزیر ارشاد برای توقیف هشت فیلم سینمایی


احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ایران، روز شنبه از ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد خبر داد که در آن درخواست شده است تا به ۸ فیلم سینمایی مجوز اکران داده نشود.

به گفته آقای سالک، این مسئله به تایید کمیسیون اصل نود مجلس نیز رسیده است.

در همین زمینه پیشتر سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران از نامه رئیس این کمیسیون به معاون سینمایی وزارت ارشاد برای جلوگیری از اکران فیلم‌های مرتبط با اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یا به گفته او «فیلم‌های مرتبط با فتنه» خبر داده بود.

در هفته‌های گذشته با اعلام خبر اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم»، برخی جریان‌ها، به‌ویژه برخی از نمایندگان مجلس،‌ تلاش کرده‌اند با فشار آوردن بر مجموعه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی، از نمایش عمومی این فیلم و چند فیلم دیگر که دارای مجوز نمایش نیز هستند جلوگیری کنند.

شهاب حسینی در نمایی از فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی
شهاب حسینی در نمایی از فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی

احمد سالک در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ضمن اشاره به ارسال نامه به وزیر ارشاد برای توقیف ۸ فیلم سینمایی و نام بردن از سه فیلم «عصبانی نیستم»، ‌«قصه‌ها» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، اعلام کرده است: «زمانی که ما با این افراد و تاکید آنها بر اکران این فیلم‌ها روبه‌رو شدیم، این مسئله در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد و کمیسیون نیز موضع‌گیری ما را در مرحله اول تائید کرد و سپس اعلام کرد که این فیلم‌ها نباید اکران شوند.»

سالک با اشاره به اعتراض برخی سینماگران که معتقدند مجوز دادن به فیلم‌ها کاری تخصصی است و ارتباطی به مجلس ندارد، ‌گفت: «کمیسیون فرهنگی مجلس نمی‌تواند شاهد گسترش ضد ارزش‌ها به سبک دشمن در جامعه باشد. ما تا هستیم نمی‌گذاریم این اتفاقات و جریانات صورت گیرد.»

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس،‌ برخی فیلم‌ها با این که مجوز فیلمنامه و تولید دریافت کرده‌اند اما در هنگام ساخته شدن، به حاشیه رفته‌اند و نمایش آنها به مصلحت نظام نیست.

آنونس فیلم قصه‌ها، ساخته رخشان بنی‌اعتماد

احمد سالک در ادامه این گفت‌وگو ضمن اشاره به مطرح شدن روابط نامشروع زن و مرد در برخی فیلم‌های سینمایی اعلام کرده است که ما به طور قطع نمی‌توانیم با وجود معیارهای انقلابی، این فیلمنامه‌ها را بپذیریم.

سالک به طور مشخص در مورد فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» و جرح و تعدیل فراوان آن برای نمایش عمومی گفته است: «به بنده نقل کردند که ۱۹ دقیقه از فیلم عصبانی نیستم را قیچی کرده‌ایم. حال حرف ما با این دسته از افراد این است که اگر یک فیلم را قیچی کنید دیگر از آن چیزی باقی نمی‌ماند. همچنین نویسنده این فیلم نیز خود فردی مسئله‌دار است. او دارد افکار خود را از ابتدا تا انتهای فیلم به جامعه القا می‌کند.»

«گس» ساخته کیارش اسدزاده، «پاداش» و «خیابان‌های آرام» ساخته کمال تبریزی، «مهمونی کامی» ساخته علی احمدزاده،‌ «بلوک ۹ خروجی ۲» ساخته علیرضا امینی، «سپید و سیاه» ساخته قاسم جعفری،‌ «خرس» ساخته خسرو معصومی،‌ «نقش نگار» ساخته علی عطشانی، «پریناز» ساخته بهرام بهرامیان، «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری، «صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم، در کنار سه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی،‌ «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد، و «عصبانی نیستم» ساخته رضا دُرمیشیان از جمله فیلم‌های «مسئله‌‌دار» برای اکران عمومی هستند که نمایش آنها با مشکل مواجه شده است.

طرحی برای خارج کردن صدور پروانه نمایش از مجموعه وزارت ارشاد

اما در روزهای گذشته از طرحی سخن به میان آمده که بر اساس آن قرار است اختیارات وزارت ارشاد در زمینه صدور مجوز نمایش آثار سینمایی محدود شود.

به نوشته سایت تابناک،‌ بر پایه ‌این طرح که به برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد شده و ظاهرا مورد استقبال هم قرار گرفته، اختیارات صدور پروانه ساخت فیلم‌ها همچنان در اختیار سازمان سینمایی ‌خواهد ماند، ولی پروانه نمایش نهایی فیلم‌ها توسط یک نهاد بالادستی، نظیر «شورای فرهنگ عمومی کشور»، صادر خواهد شد.

گفته می‌شود ردپای برخی مسئولان سینمایی دولت گذشته،‌ در مطرح کردن و سمت و سو دادن به این طرح و مشاوره دادن به برخی نمایندگان مجلس در این خصوص، دیده می‌شود و حتی برخی سایت‌ها از شخص جواد شمقدری،‌ رئیس سابق سازمان سینمایی، به عنوان مبتکر اصلی این طرح نام‌ برده‌اند.

شورای فرهنگی عمومی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد و با عضویت رئیس یا معاون سازمان صداوسیما، شهردار تهران، وزیر یا معاون وزرای اطلاعات، کشور، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس یا معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، رئیس یا معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، دبیر شورای عالی جوانان یا رئیس مرکز ملی جوانان، نماینده‌ تام‌الاختیار مرکز رسیدگی به امور مساجد، دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها یا معاون مربوط، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ جمعه سراسر کشور، یک نفر از شخصیت‌های حوزه‌ علمیه‌ قم به پیشنهاد شورای مدیریت حوزه‌ علمیه‌، یک نفر از شخصیت‌های دانشگاهی به پیشنهاد وزیر علوم و یک نفر از شخصیت‌های فرهنگی به پیشنهاد وزیر ارشاد، فعالیت می‌کند.

ادامه اعتراض سینماگران

اما امروز برخی از سینماگران در گفت‌وگوهایی به دخالت‌های مجلس و همچنین طرح محدود کردن وزارت ارشاد در صدور پروانه نمایش سینمایی اعتراض کردند.

فرهاد توحیدی، رئیس هیئت مديره خانه سينمای ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به این که بر اساس قانون، کميسيون فرهنگي مجلس نمي‌تواند مانع اکران آثار سينمايي شود، اعلام کرد که سازمان سينمايي در زمينه امور سينمايی تصميم‌گير است و در شوراي پروانه ساخت اين نهاد، نمايندگان مجلس شورای اسلامی حضور دارند و می‌توانند نظرات‌شان را در مورد فيلمها بيان کنند.

به گفته آقای توحیدی، در حالي که کشور سازوکار خود را دارد و قوانين مصوب مجلس ترتيب اداره مسائل فرهنگ و هنر کشور را معين کرده، مجلس نمی‌تواند بر خلاف قوانين رفتار کرده و فيلمی را توقيف کند.

از سوی دیگر،‌ محمدرضا هنرمند از کارگردانان سینمای ایران نیز با ارسال یادداشتی کوتاه به خبرگزاری ایسنا، ‌به این ماجرا واکنش نشان داده است.

در این یادداشت آمده است: «پشت این طرح، دو احتمال ممکن است وجود داشته باشد. احتمال اول این که شرایط فعلی سینمای رنجور، رانتی و کساد ما که حاصل سیاستهای ریل‌گذاری شده بود، آرام آرام در حال طبیعی شدن و به حرکت به سمت بهبود و امیدواری است. این مسئله باعث عیان‌تر شدن سیاست‌های نادرست و خاصه‌پروری‌های گذشته می‌شود. این به نفع ریل‌گذاران نیست و باید به هر ترتیبی که شده، مانع پرده‌برداری از ضعف‌ها، فسادها و رانت‌های خود بشوند.»

آقای هنرمند در بخش پایانی یادداشت خود آورده است: «احتمال دوم، همان احتمال اول است با این تکمله که ریل‌گذاران به شدت از شرایط فعلی عصبی هستند و به خاطر خوابیدن پروژه "لاله" میل شدیدی به گرفتن انتقام دارند.»

اشاره این کارگردان سینمای ایران در مورد «ریل‌گذران»،‌ به صحبت‌های علیرضا سجادپور، معاون جواد شمقدری و رئیس سابق اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در دولت گذشته مربوط می‌شود که در ابتدای فعالیتش عنوان کرده بود که برای «ریل‌گذاری» مجدد در سینمای ایران وارد کار شده‌ است.

از سوی دیگر جمال ساداتیان، از تهیه‌کنندگان سینمای ایران، ‌در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا، با تاکید بر این که چنین حاشیه‌هایی به نفع سینمای کشور نیست، اعلام کرد: «اشتباهاتی از این دست در زمان آقای شمقدری اتفاق افتاد و باعث شد که حوزه هنری تیشه به ریشه سینما برسد.»

عضو کمیسیون فرهنگی: طرحی به مجلس نرسیده است

اما با وجود اظهار نظر‌های غیر رسمی برخی نمایندگان مجلس و اعتراض‌های برخی سینماگران،‌ یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرده که هنوز طرحی به منظور محدودیت وزارت ارشاد،‌ در این کمیسیون مطرح نشده است.

نصرالله پژمانفر، عضو کميسيون فرهنگي مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ايلنا در این باره ‌گفت: «چنين طرحی به کميسيون فرهنگی مجلس نرسيده است زيرا اگر رسيده بود، من به عنوان دبير کارگروه هنر مطلع می‌شدم.»

XS
SM
MD
LG