لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

رویترز: ایران حاضر به رفع تدریجی تحریم‌ها شده‌ است


یکی از نشست‌های مذاکرات هسته‌ای ایران در وین اتریش
یکی از نشست‌های مذاکرات هسته‌ای ایران در وین اتریش

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که هیئت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای پیشنهادی در مورد نحوه رفع تحریم‌ها ارائه کرده، اما طرف غربی گفته‌ است که این پیشنهاد «مورد جدیدی نیست».

رویترز روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، نوشت که طرف ایرانی در مذاکرات گفته‌ است که دیگر در قبال محدود کردن فعالیت هسته‌ای خود تقاضای رفع کامل تحریم‌ها را ندارد و برداشته شدن اولیه تازه‌ترین و زیان‌بارترین تحریم‌ها را می‌پذیرد.

این خبرگزاری همچنین از قول یک «مقام ارشد ایرانی» بدون ذکر نام وی نوشته‌ است: «برای طرف مقابل، ممکن است مسئله تنها یک مسئله سیاسی باشد، اما برای ایران، اگر دشواری‌های اقتصادی ادامه پیدا کند موجودیت نظام به خطر می‌افتد.»

این «مقام ارشد ایرانی» در ادامه گفته‌ است که پیشنهاد «جدید» ایران از پشتیبانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز برخوردار است.

مقام‌های ایرانی به این خبرگزاری گفته‌اند که رهبری ایران راضی است که اتحادیه اروپا تحریم‌های بخش انرژی و بانکداری را که در سال ۲۰۱۲ وضع کرده لغو کند.

بنا بر این گزارش، مقام‌های غربی اما می‌گویند که این پیشنهاد امر جدیدی نیست و ایرانی‌ها همیشه در جریان بوده‌اند که در ازای اقدامات ایران، تحریم‌ها قرار است مورد به مورد به طور تدریجی تعلیق و سپس حذف شود.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت: «اصل موضوع این است که به نظر نمی‌آید آنها [ایرانی‌ها] حاضر باشند برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را در سطحی که برای ما قابل قبول باشد محدود کنند.»

او افزود: «شاید مجبور شویم گفت‌وگوها را تا بعد از نوامبر تمدید کنیم ... یا این‌ طور می‌شود یا گفت‌وگوها شکست می‌خورد.»

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون همواره خواستار رفع کامل تمامی تحریم‌ها علیه ایران بوده‌اند و این تحریم‌ها را بی‌اساس و «ظالمانه» خوانده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این گفته‌ بود که تحریم‌های غرب علیه ایران در هر صورتی ادامه خواهد داشت، حتی اگر درباره مسئله هسته‌ای ایران توافق نهایی حاصل شود.

آقای خامنه‌ای همچنین پیش‌بینی کرده است که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به جایی نخواهد رسید و او اگرچه با انجام این مذاکرات مخالفتی ندارد، اما نسبت به آن خوش‌بین هم نیست.

XS
SM
MD
LG