لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

مجلس رای اعتماد نداد، وزارت علوم روحانی هم‌چنان بی‌وزیر


محمود نیلی، سمت راست حسن روحانی
محمود نیلی، سمت راست حسن روحانی

محمود نیلی احمدآبادی، گزینه پیشنهادی جدید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برای تصدی وزارت علوم روز چهارشنبه، هفتم آبان، موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشد. آقای نیلی از جمله متهم بود که نامه‌ای را در حمایت از معترضان سال ۸۸ امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای نیلی احمدآبادی از مجموع ۲۴۶ رای، تنها ۷۹ رای موافق کسب کرد، ۱۶۰ نماینده به او رای مخالف دادند و هفت نفر رای ممتنع.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس در دفاع از آقای نیلی گفت که «ملت نه فاصله را می‌پسندد و نه خدای ناکرده لجبازی را می‌پسندد».

وی اضافه کرد: «این دولت اهل لجبازی نیست؛ درباره تصمیم مجلس شورای اسلامی، برای سوال از وزرا و یا استیضاح از وزرا به رای نمانیدگان شورای اسلامی طبق قانون اساسی احترام می‌گذارد.»

رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در جلسه ۲۹ مردادماه مجلس ایران استیضاح و از کار خود برکنار شد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود گفت: «نمی‌خواهیم بگوییم که دانشگاه‌ها از سیاست فاصله داشته باشند و از مسائل سیاسی غافل باشند، اما حتما هم نمی‌خواهیم دانشگاه باشگاه سیاسی باشد.»

وی اضافه کرد: «ما امروز دانشگاهی می‌خواهیم که آگاه به مسائل سیاسی باشد، اما شعارهایش را از سیاسیون نگیرد و دنبال آن نباشد که گوشش بدهکار گروه‌های سیاسی باشد.»

فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها و صدور مجوز برخی نشریات و تشکل‌های دانشجویی از جمله دلایل استیضاح‌کنندگان برای برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در جلسه مردادماه مجلس بود.

آقای روحانی با اشاره به آن چه «دروغ برخی از رسانه‌ها» خواند افزود: «در برخی رسانه‌ها آمده است آقای نیلی مطلوب واقعی رئیس جمهوری برای آموزش عالی نیست و وی را برای دست‌گرمی به مجلس فرستاده است تا پس از آن فرد دیگری را معرفی کند، این دروغ است.»

در روزهای گذشته خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در مصاحبه‌هایی به نقل از برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که آقای نیلی احمدآبادی گزینه واقعی آقای روحانی برای وزارت علوم نیست.

الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس، نیز روز ششم آبان گفته بود که آقای روحانی در معرفی وزیر پیشنهادی با مجلس شوخی کرده و منتظر معرفی گزینه اصلی هستیم.

این نماینده مجلس در جلسه روز چهارشنبه مجلس نیز خطاب به آقای نیلی احمدآبادی گفت: «اگر می‌گویید گزینه اصلی هستید، بفرمایید امتیازتان پیش آقای فرجی دانا چیست؟»

وی ضمن اعتراض به امضای نامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی علوم که، به گفته وی، در حمایت از معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ منتشر شده بود گفت که آقای نیلی رئیس دانشکده‌ای بوده است که عکس آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، در ۱۶ آذر سال ۸۸ در آن پاره شد.

آقای نیلی احمدآبادی نیز در سخنان خود ضمن تائید امضای نامه ۸۸ عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۸۸ افزود: «شما زمان و مکان را در نظر بگیرید، در سال ۸۸ دو بار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.»

۸۸ استاد دانشگاه تهران در سال ۸۸ در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با انتقاد از برخورد خشن و «فراقانونی» با دانشگاهيان و دانشجويان نوشته بودند: «حمله‌های شبانه به خوابگاه دانشجویان بی‌پناه و يورش روزانه به آنان در صحن دانشگاه، نه نشان قدرت و صلابت نظام است و نه ضرب و شتم و زندان دسته‌جمعی آنان زيبنده اسلاميت و جمهوريت نظام.»

بر اساس گزارش‌ها، این استادان دانشگاه از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته‌ بودند که دستور دهد دانشگاه از همه نيروهای غيردانشگاهی پاک شود و با آزادی همه بازداشت‌شدگان دانشگاهی، از همه اقشار و گروه‌های دانشجویی دلجویی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: «این نامه یک فضای آرامی را در دانشگاه به دنبال داشت، نکته دیگر به امضاکنندگان این ۸۸ نفر نگاه کنید، وابسته به هیچ جریان سیاسی نیستند و هیچ خط سیاسی را در این امضاکنندگان نمی‌بینیند. همه این افراد از اساتید برجسته هستند.»

آقای نیلی احمدآبادی همچنین تاکید کرد که هیچ یک از همکاران و خود او چه در گذشته و تا به امروز خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبر جمهوری اسلامی را زیر پا نگذاشتند و نخواهند گذاشت.

XS
SM
MD
LG