لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

بروجردی: تحریم‌ها یک‌جا لغو شود تا راه توافق هموار شود


علاء‌الدین بروجردی
علاء‌الدین بروجردی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید که برخلاف نظر آمریکا درباره رفع تدریجی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، همه تحریم‌ها، اعم از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل، باید یک‌جا برداشته شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، علاء‌الدین بروجردی، رئیس این کمیسیون مجلس، که به پاریس سفر کرده روز هشتم آبان گفت: «یکی از گره‌هایی که باید در مذاکرات آینده دکتر ظریف با جان کری با حضور کاترین اشتون باز شود، همین موضوع لغو یک‌جای همه تحریم‌هاست و این اتفاق اگر بیفتد حتما راه را برای توافق نهایی هموار خواهد کرد.»

وی اضافه کرد: «ما نظر آمریکایی‌ها را درباره رفع تدریجی تحریم‌ها قبول نداریم و باید همه تحریم‌ها، اعم از تحریم‌های یک‌جانبه دولت آمریکا، کنگره آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت یک‌جا برداشته شود.»

مجید تخت روانچی، عضو ارشد در تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، روز سه‌شنبه، ششم آبان، در همین زمینه گفته بود که «طبقه‌بندی» و لغو« پله‌پله» تحریم‌ها مورد قبول جمهوری اسلامی نیست و غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یک‌جا بردارد.

پیش از این خبرگزاری رویترز خبر داده بود که طرف ایرانی در مذاکرات خود با کشورهای گروه ۱+۵ گفته است که دیگر در قبال محدود کردن فعالیت هسته‌ای خود تقاضای رفع کامل تحریم‌ها را ندارد و برداشته شدن اولیه تازه‌ترین و زیان‌بارترین تحریم‌ها را می‌پذیرد.

با این حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، این خبر را تکذیب کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که در دیدار با هیئت پارلمانی فرانسوی دلیل عدم استقبال ایران از ائتلاف تشکیل شده بر ضد داعش و این که ایران در این ائتلاف «صداقت و واقعیت» نمی‌بیند، به طرف فرانسوی توضیح داده شده است.

کشورهای قطر، بحرین، عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی هم‌اینک در حملات هوایی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در سوریه مشارکت دارند.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نشست پاریس را که روز دوشنبه، ۲۴ شهريور، با هدف حمایت از دولت عراق برای مقابله با گروه حکومت اسلامی برگزار شد «نشست توبه‌کاران» خوانده بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران همچنین گفت که طرف ایرانی در این دیدار به حضور و استقرار گروه مجاهدین خلق در فرانسه اعتراض کرده است.

آقای بروجردی همچنین تصمیم وزارت خارجه فرانسه در معرفی ایران به عنوان کشوری خطرناک را «غیرمنصفانه» توصیف کرده و گفت که در دیدار با هیئت پارلمانی فرانسه درخواست تجدید نظر جدی در این تصمیم مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG