لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: تا ما اجازه ندهیم دو فیلم اکران نمی‌شود


نمایی از فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد که خشم محافظه‌کاران ایران را برانگیخته است.
نمایی از فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد که خشم محافظه‌کاران ایران را برانگیخته است.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران می‌گوید، تا زمانی که این کمیسیون اجازه ندهد، دو فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» اکران نخواهند شد.

محمد علی پورمختار روز جمعه ۹ آبان در مصاحبه‌ با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «کمیسیون اصل نود خواسته بود تا پایان بررسی کمیسیون، فیلم‌ها اکران نشود و چنین هم شد».

وی بدون ذکر نام فیلم‌ها، از نمایش یکی از آنها برای اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد و گفت: تا زمانی که این کمیسیون تایید نکند، این فیلم‌ها اکران نخواهند شد.

اظهارات رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در حالی صورت می‌گیرد که حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر ارشاد ایران، ۳۰ مهرماه از برطرف شدن نگرانی‌ها در مورد اکران فیلم‌های «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» خبر داده و گفته بود که فیلم «عصبانی نیستم» آماده اکران است.

احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، هشتم مهر گفته بود که در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار جلوگیری از اکران هشت فیلم شده است.

محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز در مهر ماه با نگارش نامه‌ای خطاب به حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت ارشاد، خواستار جلوگیری از اکران فیلم‌های به گفته او «مرتبط با فتنه ۸۸» تا زمان رسیدگی به اعتراضات و شکایات مربوطه شده بود.

علی جنتی، وزیر ارشاد، ۲۸ مهر در واکنش به این نامه‌ها گفت که در زمینه نمایش و یا توقیف فیلم‌ها، ‌قرار نیست کسی تعیین تکلیف کند و وزارت ارشاد ضوابط خاص خود را در این زمینه دارد.

آقای پورمختار اما در ادامه سخنان روز جمعه خود گفت که وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی این وزارتخانه به نامه او عمل کرده‌اند.

وی گفت: «مسئولان فعلا در همین حدی که کمیسیون اصل نود خواسته بود، جواب دادند. ما خواسته بودیم تا پایان بررسی، فیلم‌ها اکران نشود و طبیعتا وقتی هنوز بررسی‌ها تمام نشده، اکرانی نیز صورت نخواهد گرفت».

آقای پورمختار افزود: «فعلا یکی از فیلم‌ها را آوردند، اعضاء دیده‌اند و فیلم دوم را هم آوردند اما دستگاه خراب بود و هنوز فرصت تماشای آن فراهم نشده است».

فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد در جشنواره ونیز امسال برنده بهترین فیلمنامه شد. این فیلم درباره تاثیر رویدادهای پس از اعتراض‌های سال ۸۸ در ایران بر زندگی افراد است.

فیلم «عصبانی نیستم»، دومین ساخته سینمایی رضا درمیشیان، داستان دانشجویی را می‌گوید که به علت شرکت در اعتراضات دانشجویی از تحصیل در دانشگاه باز می‌ماند.

بر اساس گزارش‌ها، این فیلم بخشی از اتفاقات سال‌های اخیر در اقتصاد و اجتماع ایران و تاثیرات شدید‌تر شدن تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران را روایت می‌کند.

نمایش فیلم «عصبانی نیستم» در جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ حمله نمایندگان مجلس و نهادهای نزدیک به اصولگرایان را در پی داشت و در ‌‌نهایت به کنار رفتن این فیلم از بخش مسابقه این جشنواره منجر شد.

این فیلم در بهمن‌ پارسال در شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین در آلمان به نمایش درآمد.

XS
SM
MD
LG