لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

کانادا نخستین حمله هوایی علیه «داعش» را در عراق انجام داد


سی‌اف-۱۸
سی‌اف-۱۸

راب نیکلسون، وزیر دفاع کانادا، در ساعات پایانی روز یک‌شنبه به وقت عراق، اعلام کرد نیروی هوایی ارتش آن کشور، تحت ائتلاف به رهبری آمریکا، در نخستین حمله خود در عراق علیه «حکومت اسلامی» شرکت کرده است.

آقای نیکلسون، ۱۱ آبان ماه، به خبرنگاران گفته است یک‌شنبه «هواپیماهای سی‌اف-۱۸ نخستین حمله هوایی خود را از زمان پیوستن به مبارزه علیه [داعش] از سی‌ام اکتبر، انجام دادند.»

این دو هواپپیما، به گفته وزیر دفاع کانادا، تحت هماهنگی با متحدان آن کشور بمب‌های هدایت‌شونده‌ای را در منطقه فلوجه پرتاب کرده‌اند.

فلوجه در استان انبار عراق، در ۷۰ کیلومتری غرب بغداد، تحت کنترل شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» قرار دارد.

محور حبانیه در غرب این شهر، ششم آبان‌ماه، از جمله مهم‌ترین مراکز درگیری میان نیروهای ارتش عراق و پیش‌مرگه‌های کرد با اسلام‌گرایان بوده است. [در مورد محورهای مهم درگیری هفته گذشته بیشتر بخوانید]

نخستین عملیات رزمی ارتش کانادا بر فراز آسمان عراق ۴ ساعت طول کشیده و جنگنده‌های آن کشور یک بار نیز سوخت‌گیری هوایی کرده‌اند. به گفته وزارت دفاع کانادا این دو جنگنده سالم به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند.

پایگاه جنگنده‌های کانادا در کویت قرار دارد.

روزنامه «نشنال پست»، چاپ تورنتو، می‌گوید این نخستین عملیات رزمی جنگنده‌های کانادایی، از زمان حملات علیه معمر قذافی در لیبی‌ست، که طی آن هواپیماها اقدام به پرتاب بمب کرده‌اند.

هواپیماهای سی‌اف-۱۸، نوعی جنگنده اف‌ای-۱۸ ویژه ارتش کانادا هستند.

در آغاز ماه میلادی نوامبر، دولت کانادا اعلام کرد که جنگنده‌های آن کشور، برای مدتی تا شش ماه، به ائتلاف به رهبری آمریکا علیه «حکومت اسلامی» در عراق می‌پیوندند.

این تصمیم در پی آن گرفته شد که طی حملاتی در کانادا دو سرباز آن کشور کشته شدند. خبرگزاری رویترز می‌گوید گزارش‌های اولیه پلیس حاکی از آن است که آنها را نوکیشان مسلمان افراطی، مستقلانه، انجام داده‌اند.

حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه «حکومت اسلامی» (داعش)، در عراق، از تابستان گذشته آغاز شده است.

بریتانیا، استرالیا، اسپانیا، فرانسه یا هلند از جمله کشورهای عضو این ائتلاف هستند.

نیروهای ارتش عراق و پیش‌مرگه‌های کرد، و در عین حال گروهی از شبه‌نظامیان هوادار دولت مرکزی نیز در عملیات زمینی با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا درگیر هستند.

XS
SM
MD
LG