لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

آمریکا مواضع «جبهه النصره» و «خراسان» را در سوریه بمباران کرد


ایالات متحده می‌گوید چهارشنبه شب مواضع گروه موسوم به «خراسان» در سوریه که وابسته به القاعده است را بمباران کرده و این گروه را متهم کرد که در صدد حمله به اروپا یا آمریکا است.

یک مقام آمریکایی نیز گفته است که یک شبه نظامی فرانسوی به نام دیوید دروگئون که مسلمان شده را هدف حمله هوایی قرار داده است. واشینگتن می‌گوید که این تبعه فرانسوی بمب ساز گروه خراسان بوده است. هنوز خبری دال بر تایید کشته شدن وی منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های آمریکایی می‌گویند یکی از رهبران گروه خراسان به نام «محسن الفدلی» که پیش‌تر هدف حمله هوایی قرار بود، هنوز زنده است.

فرماندهی مشترک آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات هوایی به هدف گروه خراسان در نزدیکی «سرمدا» در سوریه صورت گرفته است.

در همین حال، به گفته شاهدان عینی و شورشیان سوری، ائتلاف بین‌المللی، مواضع جبهه النصره از دیگر گروه‌های وابسته به القاعده را در استان ادلیب سوریه مورد حمله هوایی قرار داده است.

خبرگزاری رویترز از قول گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش می‌دهد که نیروهای ائتلاف در این عملیات شبانه، به دفتر جبهه النصره و یک خودرو حمله کرده‌اند. جبهه النصره هفته گذشته در یک عملیات گسترده این مناطق را از شورشیان سوری مورد حمایت غرب بازپس گرفته بود.

ساکنان محلی می‌گویند یکی از بمب‌ها به یک خودروی متعلق به فرماندهان جبهه النصره در شهر سرمدا واقع در مجاورت مرز ترکیه اصابت کرده است.

یکی از اعضای یک گروه مخالف حکومت که در شمال سوریه مستقر است حمله هوایی به جبهه النصره و یک گروه افراطی دیگر به نام «احرار الشام» در نزدیکی مرز ترکیه را تایید کرد.

او که نخواست نامش فاش شود گفت: «مدت حمله هوایی و میزان دقت آن نشان می‌دهد که حملات توسط نیروهای ائتلاف انجام شده است».

وی افزود خودروی جبهه النصره که مورد هدف قرار گرفت حامل تسلیحات بوده است.

ساکنان شهری دیگری در آن ناحیه به نام «حرام» گفتند در جریان حملات هوایی که به گفته آن‌ها توسط نیروی‌های ائتلاف انجام شده دست کم چهار کودک کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین از اولین حمله هوایی علیه گروه «احرار الشام» گزارش داد.

ساکنان مناطق اطراف پست مرزی «باب الحوا» در نزدیکی ترکیه گفتند در اثر اصابت یک موشک، مقر این گروه منهدم شده و ابوالنصر مسئول بخش نظامی گروه کشته شده است.

رامی عبدلرحمان رییس گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت این حمله دومین مورد از حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه جبهه النصره است. اولین حمله هوایی روز ۲۳ سپتامبر، اولین روز شروع حملات هوایی نیروهای ائتلاف در سوریه انجام شد.

این حملات بخشی از راهبرد واشینگتن برای «تضعیف و نابودی» گروه خلافت اسلامی (داعش سابق) است.

جبهه النصره که تلاش می‌کند نامش را از فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل متحد خارج کند، از حملات هوایی نیروهای ائتلاف غافلگیر شده است.

تصور می‌شود چند نفر از فرماندهان این گروه شبه نظامی وابسته به القاعده در حملات ماه سپتامبر کشته شده باشند.

جبهه النصره هفته گذشته بخش‌هایی از استان ادلیب را که در کنترل جبهه انقلابی سوریه، از گروه‌های مخالف رژیم و مورد حمایت غرب به رهبری جمال معروف بود، را تصرف و مقادیری سلاح از این گروه به غنیمت گرفت. جبهه النصره همچنین مواضع گروه جنبش «هزم»، یکی دیگر از گروه‌های مورد حمایت نیروهای ائتلاف، را تصرف کرد.

جمال معروف رهبر یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های غیراسلامی مخالف رژیم دمشق در پیامی ویدیویی گفته است که برای جلوگیری از حمله به غیر نظامیان، این روستا‌ها را‌‌ رها کرده‌اند.

تا پیش از قدرت گرفتن گروه حکومت اسلامی و تصرف بخش‌های زیادی از خاک عراق و سوریه، جبهه النصره یکی از قوی‌ترین گروه‌های مخالف حکومت سوریه محسوب می‌شد.

XS
SM
MD
LG