لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

کاخ سفید درباره نامه اوباما: سیاست ما در قبال ایران تغییری نکرده است


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید در موقعیتی نیست که درباره نامه‌نگاری‌های باراک اوباما با رهبران جهان صحبت کند.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید در موقعیتی نیست که درباره نامه‌نگاری‌های باراک اوباما با رهبران جهان صحبت کند.

در حالی که رییس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که اعتقادی به حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه خلافت اسلامی ندارد، سخنگوی کاخ سفید نیز اطمینان داده که سیاست واشینگتن در قبال ایران هیچ تغییری نکرده است.

این اظهارات واکنشی به گزارش روزنامه وال استریت جورنال در روز پنج‌شنبه ۱۵ آبان است که نوشته بود باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، با ارسال نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی منافع مشترک دو کشور در برابر گروه خلافت اسلامی یا داعش را یادآور شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره این نامه‌ از اظهار نظر خودداری کرد و گفت: «من در موقعیتی نیستم که درباره نامه‌نگاری‌های رییس جمهوری با هیچ یک از رهبران جهان صحبت کنم».

آقای ارنست اما افزود که او می‌تواند بگوید «سیاستی که رییس جمهوری و دولت او در قبال ایران اعلام کرده، تغییر نکرده است» و ایالات متحده «هیچ همکاری نظامی» با ایران در مبارزه علیه گروه خلافت اسلامی نخواهد داشت.

به گفته او، آمریکا اطلاعات خود درباره گروه خلافت اسلامی را با ایران به اشتراک نخواهد گذاشت، اما در این باره گفت‌وگوهایی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای انجام شده که ناظر به منافع آنها بوده است.

این اظهارات همزمان با واکنش جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با گزارش وال استریت جورنال بیان شده است.

آقای بینر در این باره اظهار داشت که او به رهبران ایران اعتماد ندارد و معتقد نیست که ایالات متحده نیازی به حضور ایران در کمپین مبارزه علیه گروه خلافت اسلامی داشته باشد.

وی همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نیز ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات جدی باشد. با این حال آقای بینر گفته که در این زمینه هم تردیدهایی دارد.

این در حالی است که باراک اوباما روز چهارشنبه از ارائه طرحی به ایران سخن گفت که تهران بر اساس آن می‌تواند نیازهای خود به انرژی را تامین می‌کند، طرحی که آمریکا آن را به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران تهیه کرده است.

XS
SM
MD
LG