لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

دانشجویان ناپدیدشده مکزیکی احتمالا سوزانده و خاکستر شده‌اند


یکی از معترضان مکزیکی به جریان ناپدید شدن دانشجویان مکزیکی؛ شماره ۴۳ بر گونه راست او نماد ۴۳ دانشجوی ناپدید شده است
یکی از معترضان مکزیکی به جریان ناپدید شدن دانشجویان مکزیکی؛ شماره ۴۳ بر گونه راست او نماد ۴۳ دانشجوی ناپدید شده است

مکزیک می‌گوید بنابر شواهدی تازه دانشجویانی که در پی اعتراضاتی در جنوب آن کشور ناپدیدشدند، احتمالا به دست تبه‌کارانی که با پلیس در ارتباط بوده‌اند سوزانده شده‌اند و خاکستر آنها در یک محل تخلیه زباله و رودخانه ریخته شده است.

تازه‌ترین اظهارات ارائه‌شده در مورد ناپدید شدن دانشجویان معترض در ایگوالا، جنوب مکزیک، در یک کنفرانس خبری از سوی دادستان کل آن کشور، خزوس موریو، ارائه شده است.

مقام‌های مکزیکی در حالی از سوزانده شدن دانشجویان سخن می‌گویند که پیشتر طی جست‌وجوهای خود برای یافتن آن‌ها گورهای دست‌جمعی و اجسادی کشف کرده بودند.

البته در همان زمان نیز این احتمالا مطرح شده بود که اجساد و گورهای کشف شده به دیگر جوانان و نوجوانان ناپدید شده مربوط است که گروه‌های تبه‌کار آنها را پیشتر با خود برده بودند.

چهل و سه دانشجوی ناپدیدشده مکزیکی، همگی دانشجویان کالجی، در منطقه‌ای حاشیه‌نشین و فقیر در ایالت گه‌ره‌رو بودند، که پیشتر نیز در آن اعتراضاتی صورت گرفته و با دخالت پلیس روبه‌رو شده بود.

در میان بازداشت‌شدگان جریان اخیر گروهی از افسران پلیس و مقام‌های بلندپایه دولتی شهر ایگوالا نیز حضور دارند.

شواهد و تحقیقات نشان می‌دهند که پلیس پس از بازداشت دانشجویان آن ها را در دست یک گروه تبه‌کار و قاچاقچی مواد مخدر قرار داده است. تبه‌کاران نیز دانشجویان را کشته‌اند.

گزارش‌ها حاکی‌ست دانشجویان در گذشته علیه شهردار شهر اعتراضاتی کرده‌ بودند. خوزه لوئیز آبارکا، شهردار ایگوالا، در بازداشت است.

مدارک جدید در پی اعترافات برخی از تبه‌کاران بازداشت شده به دست آمده است.

دادستان کل مکزیک می‌گوید آنها «نه تنها دانشجویان را که لباس‌هایشان و حتی لباس‌های کسانی که در سوزاندن دانشجویان حضور داشته‌اند را نیز سوزانده‌اند».

به گفته این مقام بلندپایه مکزیکی تبه‌کاران «تلاش کرده‌اند هیچ ردی از خود به جای نگذارند».

دادستان کل مکزیک به خبرنگاران گفته است تشخیص هویت ناپدید‌شدگان کار بسیار مشکلی خواهد بود. دندان‌های قربانیان در محل پیدا شده است. اما در مجموع همه‌چیز به خاکستر تبدیل شده است.

مکزیک برای تشخیص هویت ناپدیدشدگان، آنچه یافت شده است را جهت انجام آزمایش دی‌ان‌ای به دانشگاهی در اتریش می‌فرستد.

دادستانی مکزیک در عین حال می‌گوید تا زمانی که هویت دانشجویان ثابت نشود، آنها همچنان در فهرست ناپدیدشدگان قرار خواهند داشت.

طی هفته‌های گذشته اعتراضات در مکزیک به ماجرای ناپدید شدن دانشجویان ادامه داشته و رئیس‌جمهوری آن کشور را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است
طی هفته‌های گذشته اعتراضات در مکزیک به ماجرای ناپدید شدن دانشجویان ادامه داشته و رئیس‌جمهوری آن کشور را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است

ماجرای ربوده شدن دانشجویان مکزیکی اعتراضات و تظاهراتی را در آن کشور سبب شده است.

ناپدید شدن ۴۳ دانشجو و اعتراضات برای پنا نیه‌تو، رئیس‌جمهوری مکزیک، که از دو سال پیش قدرت را در دست گرفته، به چالشی جدی تبدیل شده است.

مکزیک از سال ۲۰۰۶ میلادی به طور گسترده‌ای درگیر نبرد با تبه‌کاران قاچاقچی مواد مخدر است، که هزاران کشته برجای گذاشته است. تبه‌کاران میان خود نیز رقابت و درگیری‌های خونین بسیاری دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه طی هشت سال گذشته نزدیک به ۲۲ هزار نفر در آن کشور ناپدید شده‌اند و در مواردی پس از آن گورهای دست جمعی پیدا شده است. در مواردی نیز هیچ خبری از ربوده‌شدگان نشده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید از سال ۲۰۰۷ میلادی صد هزار نفر در خشونت‌های ناشی از جنایات کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG