لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

«وزارت ارتباطات در پی احراز هویت کاربران اینترنت است»


آنچنان که روزنامه خراسان به نقل از نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات ایران خبر داده‌است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درصدد است تا جلوی دسترسی به اینترنت و موبایل در ایران را بدون مشخص شدن هویت کاربر بگیرد.

روزنامه خراسان در شماره دوشنبه ۱۹ آبان خود، از قول آقای جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات، بر «لزوم احراز هویت افراد در شبکه‌های مختلف» تاکید کرده و نوشته که در فضای اینترنت در دنیا روال به این شکل است که دسترسی به هر شبکه‌ای باید با هویت معلوم صورت بگیرد و جلوی ورود هویت‌های نامعلوم گرفته شود و در ایران نیز چه در فضای اینترنت و چه در فضای موبایل باید افراد با هویت مشخص وارد شوند که این موضوع به گفته او در گذر از IPV۴ به IPV۶ قرار خواهد گرفت.»

در این باره آرش آبادپور کارشناس امنیت شبکه و اینترنت، ساکن کانادا، به رادیو فردا می‌گوید که در هیچ کجای جهان جز در موارد خاص و بسیار محدود احراز هویت کاربران اینترنتی امر معمول نیست و اینگونه سخنان مبنای درستی ندارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:49 0:00
لینک مستقیم

پیش از این محمود واعظی، وزير ارتباطات از اجرای نخستين مرحله فيلترينگ هوشمند تا يک ماه آينده خبر داده بود.

آقای واعظی در حاشیه همایش تشریح برنامه‌های گذر به IPV۶ در ایران، گفته بود: «فیلترینگ هوشمند در سه مرحله اجرایی خواهد شد، مرحله نخست این طرح تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود. مرحله دوم ۳ ماه بعد و مرحله سوم که مرحله نهایی اجرای فیلترینگ هوشمند است، ۶ ماه بعد اجرایی خواهد شد.»

وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی گفته بود «لازم است سایت‌های مستهجن و ضد اخلاقی حتما فیلتر شود، اما در دنیا شرکت‌های مختلفی که تولیدکننده این نوع محتوا هستند نیز به طور دائم خود را از نظر فنی ارتقا می‌دهند و به همین دلیل لازم است ما به طور مداوم روی این موضوع کار کنیم.»

به گفته وزیر ارتباطات ایران «این وزارتخانه درصدد ارتقای فنی سیستم فیلترینگ شبکه‌های اینترنتی است.»

وزیر ارتباطات در عین حال گفته‌است: «سیاست دولت استفاده مناسب مردم از این شبکه‌ها حتی در صورت ضرر اقتصادی برای وزارت ارتباطات است. نبود امکان فعال‌سازی این نرم‌افزارها را بررسی می‌کنیم و اگر درست باشد به اپراتورهای متخلف تذکرهای لازم داده خواهد شد.»

آرش آبادپور کارشناس مسائل اینترنت به رادیو فردا می‌گوید که هر چند امکان رصد کاربران تا حدودی وجود دارد، اما این کار بیشتر با این هدف انجام می‌شود که کاربران اینترنتی در ایران تصور کنند که همواره زیر نظر هستند، فارغ از اینکه این موضوع تا چه اندازه صحت دارد.

آقای آبادپور در عین حال می‌گوید که این گونه خبرها تاثیر خود را بر روی عموم جامعه می‌گذارد و سبب می‌شود همواره ترس از رصد اطلاعاتی وجود داشته باشد.

کاربران ایرانی به جز فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی از سرعت پایین اینترنت نیز در ایران گلایه دارند.

محمود واعظی همچنین درباره این گلایه مردم و شرکت‌های اینترنتی از محدودیت سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه، گفته که «محدودیت سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه برای کاربران خانگی تا زمان راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پابرجاست.»

آقای واعظی همچنین گفته‌است: «دولت یازدهم تصمیم جدی دارد تا آنچه مردم ده سال است در قالب شبکه ملی اطلاعات منتظر اجرای آن هستند را در اولویت اجرا قرار دهد. در این باره مدل مفهومی تدوین، جلسه‌های مختلفی برگزار و تقسیم کار انجام شده‌است.»

دولت ایران سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده که می‌گوید با هدف افزایش امنیت سایبری، مقابله با حمله‌های اینترنتی و رونق کسب و کار آنلاین طراحی شده‌است.

اما منتقدان نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود بر کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، بارها خواستار تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شده‌است.

او روز شنبه ۱۷ آبان نیز گفته بود که «قویاً» طرفدار به‌کارگیری شبکه ملی اطلاعات است.

XS
SM
MD
LG