لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۲

احمدی مقدم: از ابتدای امسال ۳۱۸ مورد اسیدپاشی صورت گرفته است


فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که از ابتدای امسال تاکنون «۳۱۸ مورد اسیدپاشی» صورت گرفته است که اغلب عاملان آن دستگیر شده‌اند.

با این حال وی گفت که تاکنون «هیچ فردی» در ارتباط با اسید پاشی‌های اصفهان دستگیر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسماعیل احمدی مقدم روز چهارشنبه ۲۱ آبان گفت که حادثه اصفهان به دلیل وسعت رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفت، در حالی که در شش ماهه اول امسال ۳۱۸ مورد اسیدپاشی به خودرو، شی و افراد صورت گرفته که بسیاری از آن‌ها «جنبه انتقامی و روانی» داشته و «اغلب عاملان» آن نیز دستگیر شده‌اند.

به گفته آقای احمدی مقدم، تاکنون «هیچ فردی» در ارتباط با اسیدپاشی اصفهان دستگیر نشده است.

این سخنان فرمانده نیروی انتظامی در حالی بیان شده است که وی روز اول مهر گفته بود که سرنخ‌هایی از عامل اسیدپاشی در اصفهان به دست آمده و به نظر می‌رسد این اقدام توسط «یک نفر» انجام شده است.

مسئولین نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی تاکنون اظهارات متناقضی را درباره عامل یا عوامل اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان مطرح کرده‌اند.

عوض حیدرپور، عضو هیات اعزامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به اصفهان، روز ۱۴ آبان با اشاره به «تحقیقات» این هیات گفته بود که «بر اساس برداشت اولیه»، عامل اسیدپاشی‌ها در این شهر «تنها یک نفر» بوده و وی «در یک قدمی دستگیری است» و «به‌زودی و راحت» دستگیر می‌شود.

اما تنها دو روز پس از این سخنان آقای حیدرپور، غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه، اعلام کرد که برای روشن شدن ابعاد این پرونده باید منتظر ماند و هنوز با قطعیت نمی‌توان درباره اینکه اسیدپاشی‌ها کار یک نفر بوده سخن گفت.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا چهره نگاری انجام شده از فرد اسیدپاش در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، گفت: «قاضی باید تشخیص دهد که چهره نگاری رسانه‌ای شود».

وی اضافه کرد: «شاید چهره نگاری در حدی نبوده که اجازه چنین کاری داده شود و از سوی دیگر روش‌های پلیسی نیازی به این کار نمی‌بیند».

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، نیز روز چهارشنبه گفت که معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور، دستگاه قضایی وامنیتی و نیز دستگاههای امنیتی اصفهان «به شکل ویژه پیگیر» پرونده اسیدپاشی هستند اما هنوز سرنخی پیدا نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مظنونان حادثه اسیدپاشی اصفهان همچنان در بازداشت به سر می‌برند؟ گفت: «بررسی‌ها درباره مظنونان ادامه دارد چرا که هنوز به قطعیت کامل درباره مجرمان نرسیده‌ایم».

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، نیز روز ۲۰ آبان‌ از ارائه گزارش وزیران اطلاعات، دادگستری و کشور در دو جلسه قبلی هیات دولت درباره اسیدپاشی‌های اصفهان خبر داده و گفته بود: «به دلیل نبود سرنخی در مورد عاملان این حادثه، پیگیری‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است».

XS
SM
MD
LG