لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

رویترز: احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی


دور آخر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در عمان
دور آخر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در عمان

خبرگزاری رويترز به نقل از منابع رسمی ايرانی و غربی گزارش داده که «بعيد است ايران و ۱+۵ بتوانند تا سوم آذر به توافقی نهايی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يابند.»

رويترز، چهارشنبه ۲۱ آبان و به نقل از اين منابع گزارش داده که ايران و قدرت‌های جهانی احتمالا به «توافق موقت» جديدی خواهند رسيد که بر مبنای آن هم از فشار تحريم‌ها عليه تهران کاسته خواهد شد و هم گفت‌وگوها برای رسيدن به توافق جامع همچنان ادامه خواهد داشت.

توافق موقت ژنو که در سوم آذر سال ۱۳۹۲ ميان ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان به دست آمد، تا سوم آذر سال جاری تمديد شده و گفت‌وگوهای چندجانبه در اين مدت برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی، بی‌نتيجه ادامه داشته است.

رويترز به نقل از يک مقام رسمی ايرانی که نام او را ذکر نکرده، گزارش داده است که «اتفاقی که به احتمال زياد رخ خواهد داد، اين است که ما به توافقی جزيی‌تر از توافق ژنو دست پيدا کنيم که هم از فشار تحريم های اقتصادی {بر ايران} خواهد کاست و هم به ادامه گفت‌وگوها منجر خواهد شد.»

يک مقام رسمی غربی هم به اين خبرگزاری گفته است: «ما می‌توانيم رئوس موارد يک تفاهم کلی را تا سوم آذر مشاهده کنيم اما احتمالا نمی‌توانيم به خود اين تفاهم دست يابيم.»

اين در حالی است که دو سناتور ارشد ايالات متحده آمريکا، در بيانيه‌ای خواستار آن شدند تا هرگونه توافق نهايی بر سر برنامه هسته‌ای ايران به «نابودی کامل» اين برنامه منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت منندز، رئيس کميته روابط خارجی سنا و مارک کرک، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، در اطلاعيه مشترکی که منتشر کرده‌اند، گفته‌اند که يک «توافق خوب» با ايران بايد به معنای محدوديت سفت و سخت در مسير تحقيقات اتمی جمهوری اسلامی و توسعه آن و نيز از بين رفتن تمام ابعاد احتمالی نظامی - هسته‌ای ايران باشد.

به گفته اين دو سناتور، «کاهش تدريجی تحريم‌ها» نيز زمانی بايد رخ بدهد که ايران تمام مفاد توافقنامه را به‌طور دقيق اجرا کرده باشد.

همزمان، باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده نيز با ارسال نامه‌ای به روسای مجلس نمايندگان و سنای آمريکا، وضعيت ملی اضطراری در قبال ايران را برای يک سال ديگر تمديد کرد.

در اين نامه که ۲۱ آبان منتشر شد، تاکيد شده است: «از آنجا که روابط ايران و آمريکا هنوز به حالت عادی در نيامده و فرايند اجرای توافق سال ۱۹۸۱ با ايران همچنان طی نشده است، رييس جمهوری آمريکا وضعيت ملی اضطراری در قبال ايران را تمديد می‌کند.»

XS
SM
MD
LG