لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

ایران: تعداد توریست‌های خارجی از گردشگران ایرانی بیشتر شده است


نمایی از محل گردشگری چغاززنبیل در نزدیکی شوش در استان خوزستان
نمایی از محل گردشگری چغاززنبیل در نزدیکی شوش در استان خوزستان

رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران می‌گوید، برای نخستین بار تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ایران از ایرانیانی که برای سفر به خارج از کشور می‌روند، بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود سلطانی فر روز جمعه ۲۳ آبان گفت: «برای اولین بار در تاریخ گردشگری کشور در فصل تابستان امسال یعنی ماه‌های تیر، مرداد و شهریور تعداد گردشگران ورودی به کشور از تعداد گردشگران خروجی پیشی گرفت».

به گفته وی، در سه ماهه تابستان که فصل توریستی محسوب می‌شود، یک میلیون و ۴۹۷ هزار نفر توریست خارجی وارد ایران شدند و یک میلیون و ۴۱۷ هزار نفر از ایران به کشورهای خارجی سفر کردند.

این مقام ایرانی افزود: «این روند خوشبختانه در مهر نیز اتفاق افتاد و ورود گردشگران خارجی به کشور در مهر ۳۰ هزار نفر بیشتر از گردشگران خروجی بود».

آقای سلطانی‌فر پیش از این نیز گفته بود که ورود گردشگران خارجی به ایران در ۱۲ ماه منتهی به فرودین ماه گذشته ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده به طوری که چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این مدت از ایران دیدن کرده‌اند.

سفر این تعداد گردشگر خارجی به ایران در حالی است که بر اساس سند چشم‌انداز بیست ساله که توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شده، ایران تا سال ۱۴۰۴ شمسی باید سالانه ۲۰ میلیون توریست خارجی را جذب کند.

رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران همچنین ورود قطاری از «گردشگران متمول» آمریکایی، کانادایی، استرالیایی و اروپایی را دلیلی بر وجود امنیت در ایران دانست.

در هفته‌های گذشته رسانه‌های ایران گزارش‌هایی درباره حضور یک سرویس قطار لوکس با هفتاد مسافر خارجی در برخی از شهرهای ایران منتشر کردند.

سفر دو هفته‌ای با این قطار که روز ۱۵ اکتبر از بوداپست، پایتخت مجارستان، به مقصد تهران حرکت کرده بود برای هر مسافر بین ۱۴ هزار تا ۴۰ هزار دلار هزینه داشت.

دولت‌های ایران در سال‌های گذشته تلاش‌هایی را با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران انجام داده‌اند اما به گفته مقامات رسمی، سهم ایران از درآمد صنعت توریسم در جهان تنها نیم درصد است.

خبرگزاری میراث فرهنگی پیش از این گزارش داده بود که صنعت گردشگری و سفر ایران در سال ۲۰۱۳ از میان ۱۱ مقصد گردشگری منطقه خاورمیانه رتبه دهم را به دست آورده است. این در حالی است که ترکیه در همسایگی ایران به طور متوسط سالانه پذیرای حدود ۲۷ میلیون توریست خارجی است و طی سالیان مختلف رتبه دهم پذیرش توریسم را در جهان داشته است.

به گفته مقامات سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران، انجام نشدن تبلیغات گردشگری ایران در رسانه‌های بین المللی، نبود امکان استفاده از کارت‌های بانکی خارجی، کمبود هتل، ناامن بودن ناوگان هوایی و جاده‌ای، و تبلیغات سیاسی علیه ایران از جمله دلایل موفق نبودن ایران در جذب توریست‌های خارجی است.

برخی از کار‌شناسان گردشگری دلایل سیاسی و اتفاقات رخ داده نظیر بازداشت اتباع خارجی در ایران را نیز از جمله دلایل عدم رغبت برخی توریست‌های خارجی برای سفر به ایران عنوان می‌کنند.

به گفته مقامات سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران یکی از موانع ورود توریست‌ها به ایران روند طولانی صدور ویزا است.مقام‌های دولتی ایران بارها از لغو ویزا برای شهروندان ۶۰ کشور جهان خبر داده‌اند اما این برنامه‌ها به نتیجه نهایی نرسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این خبر داده بود که دولت جمهوری اسلامی در بخشنامه‌ای به سفارتخانه‌هایش در سراسر جهان خواسته است که روند صدور ویزای ایران در مدت زمان یک هفته انجام شود.

به گزارش این خبرگزاری، این روند در گذشته دست کم یک ماه طول می‌کشید.

XS
SM
MD
LG