لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

وزیر خارجه بریتانیا: دست یافتن به توافق اتمی امکان‌پذیر است


دیدار فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا (راست) با همتای آمریکایی خود جان کری در لندن. ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴.
دیدار فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا (راست) با همتای آمریکایی خود جان کری در لندن. ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴.

در حالی که شش روز تا مهلت مقرر برای رسیدن به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ باقی مانده، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، از ایران خواست تا «تمامی تلاش‌های ممکن» را برای اثبات این‌ که برنامه هسته‌ای‌اش مسالمت‌آمیز است انجام دهد و در همین روز همتای بریتانیایی او نیز گفت که از نظر او رسیدن به توافق هسته‌ای «شدنی» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که طرف‌های مذاکره روز سه‌شنبه در وین اتریش حضور یافته‌اند تا دور پایانی مذاکرات اتمی خود، پیش از پایان مهلت یادشده، را برگزار کنند، جان کری به خبرنگاران گفت «این هفته، هفته‌ای بسیار سرنوشت‌ساز در مذاکرات ایران است».

او که پیش از دیدار خود با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، سخن می‌گفت افزود: «لازم است که ایران با ما همکاری کند و تمامی تلاش خود را برای اثبات این‌ که برنامه‌اش صلح‌آمیز است به‌ کار ببرد».

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه پس از دیداری که با جان کری در لندن انجام داد به خبرنگاران گفت که «به باور من دست یافتن به توافق امکان‌پذیر است».

وی افزود: اما توافق بد را نمی‌پذیریم. این مذاکرات فوق‌العاده سخت هستند و اگر بخواهیم به موفقیت برسیم ایران باید از خود انعطاف بیشتری نشان دهد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که در همین روز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت که توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در حالی میسر می‌شود که طرف مقابل «درخواست‌های زیاده‌خواهانه» نکند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف در وین درباره ادامه مذاکرات به خبرنگاران گفت: «اگر بر اثر زیاده‌خواهی طرف مقابل راه حل به دست نیاید، دنیا متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه حل، تفاهم و تعامل سازنده است، اما از حقوق، عزت و سربلندی‌اش دست برنمی‌دارد.»

دور جدید گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در وین که آخرین دور مذاکرات تلقی می‌شود به مدت یک هفته از روز سه‌شنبه تا سوم آذر ادامه خواهد داشت.

بعدازظهر سه‌شنبه قرار است محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، مسئول پیشین سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در ناهار کاری درباره روند پیشرفت مذاکرات و نحوه ادامه آن گفت‌وگو کنند.

در این دور از مذاکرات، ظریف را اعضای تیم مذاکره شامل عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه، پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی و محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی همراهی می‌کنند.

ظریف: بن علوی حامل پیام کسی نبود

به گزارش واحد مرکزی خبر از ایران، محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نقش عمان در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران گفت: «آقای یوسف علوی در چارچوب روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای منطقه‌ای به ایران آمد و حامل پیام کسی نبود.»

پس از مذاکرات مسقط، یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان شنبه شب در سفری غیر رسمی به تهران آمد و پس از مذاکره با ظریف و دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، عصر یک‌شنبه، ۲۵ آبان، تهران را به مقصد کشورش ترک کرده بود.

یوسف بن علوی پس از مذاکرات سه روزه مسقط و پیش از سفر غیر رسمی‌اش به تهران، میزبان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز بود.

XS
SM
MD
LG