لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

سازمان ملل: از زمان آتش بس در اوکراین نزدیک به هزار نفر کشته شده‌اند


سازمان ملل می‌گوید که از زمان برقراری آتش بس میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و دولت اوکراین در ماه سپتامبر حدود هزار نفر کشته شده است که این رقم معادل کشته شدن ۱۳ نفر در روز است.

این گزارش که روز پنج شنبه ۲۹ آبان منتشر شد می‌افزاید که یکی از اعضای تیم سازمان امنیت و همکاری اروپا که در اوکراین حضور دارد، توسط یک فرد اونیفورم پوش هدف گلوله قرار گرفته است.

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در هفتمین گزارش این نهاد درباره اوضاع حقوق بشر در اوکراین می‌گوید که در فاصله آتش بس اوکراین، ۸۲۸ مرد و ۱۱۹ زن کشته شده‌اند.

اوکراین و کشورهای غربی، روسیه را متهم به تجهیز و ارسال سلاح به جدایی طلبان اوکراین می‌کنند، اتهامی که روسیه آن را رد می‌کند. طی ماههای گذشته چندین مقام ارشد اروپایی وضعیت پیش آمده در اوکراین را به دوران «جنگ سرد» تشبیه کرده‌اند.

بر اساس گزارش یاد شده، با احتساب کشته شدن ۲۹۸ نفر در جریان سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین در ماه ژوئیه، مجموعا از ابتدای درگیری‌های اوکراین که از اواسط آوریل آغاز شد، حدود چهار هزار و ۳۱۷ تن کشته شده‌اند.

این گزارش که در سایت رسمی سازمان ملل منتشر شده است، می‌افزاید که شمار کشته‌ها، خصوصا کشته شدن غیرنظامیان، زنان و کودکان در مناطق شرقی اوکراین در حال افزایش است.

یک سرباز اوکراینی گفته است که بازوی راست وی، به خاطر اینکه با خالکوبی عبارت «زنده باد اوکراین» بر روی آن نوشته شده بود، توسط نیروهای جدایی‌طلب هوادار روس در شرق اوکراین قطع شده است.

یک جدایی طلب اوکراینی نیز گفته است که نیروهای نظامی دولت اوکراین بعد از بازداشت وی، سرش را در پلاستیک کرده و به کرات کتک زده‌اند.

در این میان شمار آوارگان مناطق شرقی اوکراین از حدود ۲۷۵ هزار و ۴۸۹ نفر در نیمه ماه سپتامبر به ۴۶۶ هزار و ۸۲۹ نفر رسیده است که به مناطق دیگر اوکراین رفته‌اند. در این میان پانصد هزار نفر نیز به روسیه پناهنده شده‌اند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا که سیصد تن از ناظران آن برای نظارت بر اوضاع مناطق درگیر در مناقشه به منطقه اعزام شده‌اند نیز تا کنون چندین بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.

این سازمان می‌گوید که روز چهارشنبه یک مرد با لباس نظامی دو گلوله به ماشین حامل اعضای این سازمان در نزدیکی شهر مارینکا در ۱۵ کیلومتری دونتسک که شورشیان هوادار روس در آنجا حضور دارند، شلیک کرده است.

حادثه‌ای مشابه در نزدیکی ایست بازرسی دبالتسو در جبهه جنگ میان نیروهای نظامی و شورشیان اوکراین در روز سه شنبه اتفاق افتاده است.

کشورهای غربی تاکنون چند دور تحریم‌های اقتصادی و نظامی علیه روسیه وضع کرده‌اند و مذاکره پیرامون وضع دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه هم اکنون در میان اعضای اتحادیه اروپا در جریان است.

روسیه نیز که شبه جزیره کریمه اوکراین را در ماه مارس ضمیمه خاک خود کرده است، برخی تحریم‌ها مانند ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی و میوه از اروپا را اعمال کرده است.

XS
SM
MD
LG