لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

پوتین: روسیه منزوی نمی‌شود


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، غرب را در تیره شدن روابط با آن کشور، از زمان آغاز بحران اوکراین، مقصر دانسته و گفته است مسکو اجازه نخواهد داد تا در جهان منزوی شده و پشت «پرده آهنین» قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که در خبرگزاری دولتی «تاس»، دوم آذر ماه، منتشر شده، در عین حال گفته است تحریم‌های غرب علیه مسکو «پیامدهای فاجعه‌باری» برای اقتصاد آن در پی نخواهد داشت.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا از آغاز بحران اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، تصویب تحریم‌هایی را علیه مسکو آغاز کردند که با شدت گرفتن تنش‌ها در شرق اوکراین ادامه پیدا کرد.

غرب، روسیه را به دخالت در بحران اوکراین متهم می‌کند، آنچه روسیه رد کرده است.

بحران در روابط غرب و روسیه به بدترین نطقه طی سال‌های گذشته و از زمان پایان جنگ سرد رسیده است.

تنش‌ها در اوکراین، میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه در شرق آن کشور تا کنون بیش از ۴۳۰۰ کشته برجای گذاشته است.

نبردها، با وجود آتش‌بسی که در ماه سپتامبر در مینسک، بلاروس، میان طرف‌ها امضا شد، همچنان ادامه دارد.

پوتین در مصاحبه خود گفته است روسیه اجازه نخواهد داد که کسی دور آن کشور دیوار بکشد و آن را منزوی کند.

غرب بر روسیه فشار می‌آورد تا از شدت تنش‌ها در اوکراین بکاهد.

کی‌یف مسکو را متهم به ارسال سلاح، نیرو و ادوات به آن کشور کرده است.

اما ولادیمیر پوتین می‌گوید آنچه روسیه انجام می‌دهد حمایت از مردم و منافع خود است و این مسئله از دید غرب «بد» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای پوتین افزوده است که موضوع به شبه‌جزیره کریمه و شرق اوکراین خاتمه پیدا نمی‌کند؛ «قطعا نه! اگه به خاطر آن نباشد، آنها (غرب) دلیل دیگری پیدا خواهند کرد. همیشه همینطور بوده است».

هفته گذشته رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای با تلویزیون آ.ار.د آلمان گفته بود مسکو خواستار داشتن روابط طبیعی با آمریکا و اروپا است.

رهبران کشورهای غربی، به تازگی و در جریان نشست کشورهای گروه ۲۰ شدیدا از مسکو و سیاست‌های آن انتقاد کردند؛ نخست‌وزیر کانادا، در دیدار خود با پوتین به او گفته است «من با شما دست خواهم داد اما تنها يک چيز دارم که بگويم؛ شما بايد از اوکراين خارج شويد».

XS
SM
MD
LG