لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ هفت ماه دیگر تمدید شد


وزیران خارجه شماری از کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای در وین
وزیران خارجه شماری از کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای در وین

روز دوشنبه سوم آذر، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا از تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تا آخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ (۱۰ تیر سال آینده خورشیدی) خبر داد.

با این حساب مهلت دست‌یابی به توافق نهایی و جامع هسته‌ای و حل و فصل مناقشه دوازده ساله برنامه هسته‌ای ایران هفت ماه دیگر به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای هاموند گفته است که ایران و شش کشور، در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای «پیشرفت قابل توجهی» داشته‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز می‌گوید که «پیشرفت قابل توجهی» در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به وجود آمده است.

درباره جزئیات این «پیشرفت‌های قابل توجه» هنوز گزارشی منتشر نشده‌است.

خبرگزاری رويترز گزارش داده‌است که ايران تا پايان ماه ژوئن سال آينده ميلادی، ماهانه به حدود ۷۰۰ ميليون دلار از دارايی‌های مسدودشده خود دسترسی خواهد يافت.

خبرگزاری ایرنا گزارش می‌دهد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دوشنبه شب سوم آذر، در تلویزیون جمهوری اسلامی «با مردم سخن می‌گوید.»

ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، روز سوم آذر را به عنوان مهلت دست‌یابی به یک توافق نهایی و جامع هسته‌ای برای خود تعیین کرده‌بودند اما دست‌یابی به توافق نهایی در این روز میسر نشد.

دامنه و ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، چگونگی ادامه فعالیت تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و نحوه رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، موارد اصلی اختلاف میان طرفین است.

برگزاری مذاکرات در هفته‌های آینده

یک منبع دیپلماتیک غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که قدرت‌های جهانی و ایران احتمالاً بار دیگر در ماه دسامبر در محلی که بعداً مشخص می‌شود جلسه خواهند داشت.

رويترز نیز گزارش داده‌است که هدف از اين مذاکرات، رسيدن به «توافق سياسی» تا ماه مارس آينده است.

هانا کاويانی، خبرنگار اعزامی راديو فردا به وين می‌گويد که مذاکرات پیش رو برای دستيابی به «توافق سياسی بر روی کليات» ادامه می‌یابد.

آژانس: ایران ذخیره گاز اورانیوم را کاهش داده است

رويترز به نقل از گزارش محرمانه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد که ايران اقدامات بيشتری مطابق با توافق موقت هسته‌ای انجام داده است. بر اساس اين گزارش، جمهوری اسلامی ذخيره گاز اورانيوم کمتر غنی شده خود را کاهش داده است.

فيليپ هاموند، وزير امور خارجه بريتانيا گفته است که از ايران انتظار می‌رود همچنان از انجام فعاليت‌های اتمی حساس خودداری کند.

XS
SM
MD
LG