لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

وزیر دفاع آمریکا از مقام خود کناره‌گیری کرد


چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا

یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، قرار است روز دوشنبه سوم آذر از مقام خود استعفا کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام در پی آن صورت می‌گیرد که انتقادهایی در خصوص عملکرد وزارت دفاع آمریکا در افغانستان و در رویارویی با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) مطرح شده است.

در گزارش‌ها اطلاعات بیشتری در مورد علت این استعفا درج نشده است.

بنا بر گزارش‌ها، چاک هیگل قرار است عصر روز دوشنبه به کاخ سفید رفته و سپس به همراه باراک اوباما، رئیس جمهور، استعفای خود را رسماً اعلام کند.

یکی از مقامات آمریکایی نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که هم هیگل و هم اوباما پس از چندین هفته گفت‌وگو بر سر این موضوع «به این نتیجه رسیدند که زمان مدیریت جدید در پنتاگون فرا رسیده است.»

بنا بر این گزارش، چاک هیگل از ماه اکتبر در مورد قصد خود برای استعفا با رئیس جمهوری در حال گفت‌وگو بوده و این گفت‌وگوها هم‌چنان ادامه داشته است.

چاک هیگل ۶۸ ساله از نظامیان سابق آمریکا در جنگ ویتنام و سناتور پیشین ایالت نبراسکا است و آشنایی باراک اوباما با او بیشتر به دوره‌ای بازمی‌گردد که هر دوی آنها به عنوان سناتور در سفرهای مختلف یکدیگر را همراهی می‌کردند.

باراک اوباما نیز در زمان انتصاب آقای هیگل به منصب وزارت دفاع واکنش به مخالفت‌ها با این انتصاب گفته‌بود که «من او را می‌شناسم، او فردی میهن‌پرست است و فردی است که در سنا فوق‌العاده خوب عمل کرده و در ویتنام نیز با افتخار به این کشور خدمت کرده‌است.»

کاخ سفید در مورد فرد جانشین برای آقای هیگل هنوز اطلاعاتی به دست نداده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، افرادی که در رسانه‌ها از آنها به عنوان نامزدهای احتمالی منصب وزارت دفاع یاد می‌شوند میشل فلورنوی، معاون پیشین وزارت دفاع، سناتور جک رید، از درجه‌داران پیشین ارتش، و اشتون کارتر، معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا هستند.

XS
SM
MD
LG