لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

فاز نخست آزمایش واکسن ابولا «امیدوار کننده است»


به گفته موسسه ملی بهداشت آمریکا، محققان با انجام امیدوارکننده فاز نخست آزمایش واکسن ابولا، یک گام به ساخت و گسترش آن نزدیک‌تر شده‌اند؛ با این همه همچنان ماه‌ها تا زمانی که بشود آن را در مناطق بحران‌زده استفاده کرده، باقی مانده است.

تازه‌ترین تحولات برای مبارزه با بدترین مورد شیوع شناخته‌شده ابولا، در حالی منتشر می‌شود که این ویروس مرگبار جان ۵۵۰۰ نفر را تا کنون گرفته است و با وجود برخی موفقیت‌ها برای مهار آن در آینده، سازمان ملل متحد می‌گوید همچنان «نبردی طولانی» با این بیماری در پیش است.

خبرگزاری فرانسه از قول موسسه ملی بهداشت آمریکا (ان‌آی‌اچ)، نقل کرده است که در فاز نخست، آزمایش بر ۲۰ داوطلب تندرست انجام شده است. این داوطلبان دوزهای کم‌تر یا بیشتری از واکسن را دریافت کردند و بدن همه آنها موفق به ایجاد پادتن لازم برای مبارزه با ابولا شده‌ است.

نتایج این آزمایش‌ها پنجم آذر ماه در «نیوانگلند جورنال آف مدیسن» منتشر شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آزمایش‌ها از دوم سپتامبر آغاز شده و داوطلبان برای مدت ۴۸ هفته تحت نظارت خواهند بود.

با همه اینها ایجاد پادتن ابولا در بدن داوطلبان نشانه امیدوارکننده‌ای ارزیابی شده که ممکن است در نهایت جلوی شیوع بیشتر این بیماری که شورای امنیت سازمان ملل آن را «تهدیدی برای امنیت جهانی» نامیده، بگیرد.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در پایان آبان ماه گفته بود اگر جامعه جهانی به تلاش‌های خود سرعت ببخشد، احتمال اینکه بتوان به شیوع بیماری تا میانه سال آینده میلادی خاتمه داد، وجود دارد.

ابولا هنوز هیچ دارو و درمان مشخص و تائید شده‌ای ندارد و روش‌های درمانی و داروهایی که علیه آن استفاده می‌شود در مراحل آزمایشی هستند.

با وجود موفقیت‌های اولیه برای تولید واکسن ابولا، همچنان راه درازی برای توسعه گسترده و استفاده آن در میان انبوه بیمارانی که در غرب آفریقا به آن مبتلا شده‌اند باقی مانده است.

موسسه ملی بهداشت آمریکا می‌گوید مسئولان تولید کننده واکسن در «ان‌آی‌ای‌آی‌دی» مشغول «انجام فعالانه مذاکراتی با مقام‌های لیبریا و دیگر هم‌پیمانان، برای انجام مرحله بعدی آزمایش‌ها در غرب آفریقا» است. پیش‌بینی می‌شود چنین چیزی زودتر از اوایل سال آینده میلادی شدنی نباشد.

XS
SM
MD
LG