لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی به زیر ۹۰۰ هزار بشکه رسید


صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی خود برای دومین بار طی سال جاری به زیر یک میلیون بشکه در روز سقوط کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه اکتبر به حدود ۸۷۸ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه سپتامبر ۱۹ درصد کاهش یافته است.

این گزارش که روز جمعه هفتم آذرماه منتشر شده است، از قول یک تحلیلگر صنعت نفت که نخواست نامش فاش شود، نوشته که با توجه به افت ۴۰ درصدی قیمت نفت از خرداد امسال و افت حجم صادرات نفت ایران، کاهش درآمدهای نفتی تهران ممکن است که موضع این کشور را در مذاکرات هسته‌ای نرم کند و ایران حاضر به دادن امتیازاتی به غرب شود تا از فشار اقتصادی مقداری خلاص گردد.

در مجموع، صادرات نفت ایران به چهار مشتری عمده آسیایی خود شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ۱۰ ماهه اول امسال به یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت خام ایران قبل از تحریم‌ها دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود، اما در سال گذشته به یک میلیون بشکه در روز سقوط کرد.

ایران و شش قدرت جهانی آذرماه پارسال به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند که از آخر دی ماه به مدت شش ماه اجرا و طی یک مرحله تمدید شد. طرفین به‌خاطر عدم حصول توافق جامع هسته‌ای در سوم آذرماه امسال، توافق ژنو را برای هفت ماه دیگر تمدید کردند.

منابع صنعتی به رویترز گفته‌اند که مقامات نفتی ایران مدام از مشتریان نفتی خود می‌خواهند که نفت بیشتر از ایران بخرند و همین امر می‌تواند نشانگر فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی باشد، کشوری که اقتصاد آن وابسته به درآمدهای نفتی است.

خبرگزاری رویترز در جدولی که از واردات نفت ایران توسط چهار مشتری آسیایی آن ارائه داده و بازه زمانی اکتبر پارسال تا اکتبر امسال را در بر می‌گیرد، می‌نویسد که صادرات نفت ایران در این مدت دوازده ماهه به چین بیش از ۳۵ درصد، به هند حدود ۶۰ درصد و به ژاپن حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است.

اما کره جنوبی واردات نفت از ایران را ۳۳ درصد کاهش داده است.

بیشترین علت اوج‌گیری صادرات نفت ایران در این بازه، به اواخر سال گذشته میلادی بر می‌گردد که مشتریان آسیایی ایران تحت تاثیر توافق ژنو، واردات نفت از ایران را به سرعت و به‌ صورت چشمگیری افزایش دادند.

XS
SM
MD
LG