لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

خامنه‌ای: نیروهای مسلح آمادگی خود را مرتباً افزایش دهند


علی خامنه‌ای، در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش ایران. ۹ آذر ۱۳۹۳.
علی خامنه‌ای، در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش ایران. ۹ آذر ۱۳۹۳.

رهبر جمهوری اسلامی از نیروهای مسلح ایران خواست، آمادگی خود را بدون در نظر گرفتن آنچه که او «محاسبات سیاسی» خواند، مرتباً افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز یک‌شنبه ۹ آذر، در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش ایران گفت: «درس قرآن کریم به ما این است که اگر ایمان قوی و روحیه ایستادگی وجود داشته باشد، حتی با امکانات و تجهیزات محدود نیز امکان غلبه و پیروزی بر دشمن وجود دارد.»

وی اضافه کرد: «نیروهای مسلح ما باید بدون در نظر گرفتن محاسبات سیاسی، آمادگی‌های خود را دائماً افزایش داده و با شناسایی خلأهای خود و همچنین بررسی امکانات و نقاط ضعف دشمن، برنامه‌ریزی‌های راهبردی انجام دهند.»

آقای خامنه‌ای همچنین از نیروی دریایی ارتش ایران خواست که با افزایش «روزآمد» آمادگی‌ها و توانایی‌های نظامی، نقش خود را در حفظ «امنیت ملی» و «حفاظت از حصار کشور» استمرار دهد.

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی درحالی بیان می‌شود که وی روز پنج‌شنبه، ششم آذر، ضمن اعلام عدم مخالفت خود با تمدید مذاکرات اتمی ایران با کشورهای گروه ۱+۵ و آمادگی ایران برای پذیرش «قرارهای عادلانه و عاقلانه» تاکید کرده بود که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، «آن که بیش از همه ضرر می‌کند آمریکا است، نه ایران».

همزمان با سخنان روز یک‌شنبه آقای خامنه‌ای، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز گفت که آمریکا گزینه نظامی علیه ایران را از دایره به گفته او «توهم و تخیل» خود «خارج کرده‌است».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اضافه کرد: «آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند در فضای دیپلماسی با ما حرکت کنند زیرا می‌دانند اگر جمهوری اسلامی را به خشم بیاورند نمی‌توانند حافظ منافع‌شان باشند.»

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در روزهای ابتدایی آبان، خروج نیروهای آمریکایی از خلیج فارس را از برنامه‌های سپاه پاسداران اعلام کرده بود.

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، نیز روز یک‌شنبه گفت که توان موشکی ایران «از سوی بیگانگان نظارت‌بردار نبوده و نیست».

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس، روز شنبه به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، گفته بود که ایران در مذاکرات اتمی اخیر «اجازه» مطرح شدن دو موضوع حقوق بشر و برنامه موشکی ایران را «نداده‌است».

در هفته‌های گذشته و همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش‌های متعددی از توان موشکی ایران برای «حمله به اسرائیل» و همچنین موشک‌هایی منتشر کردند که جمهوری اسلامی در اختیار گروه‌های مسلح فلسطینی و لبنانی قرار داده‌است.

مسئله سواحل مکران

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان روز یک‌شنبه خود دوران صلح را فرصت مغتنمی برای «خدمت نیروهای مسلح در بخش‌های علمی، سازندگی و افزایش بازدارندگی» خواند.

وی اضافه کرد: «مسئله آبادسازی سواحل مَکران نیز جزء همین کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.»

سواحل مکران در جنوب شرقی ایران و در مجاورت دریای عمان واقع شده‌است. این سواحل بخشی از استان سیستان و بلوچستان ایران است که از فقیرترین مناطق کشور محسوب می‌شود.

محمد باقری از معاونان ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز دوشنبه، ۳۰ بهمن ۹۱ با اشاره به موقعیت سواحل مکران در مجاورت آب‌های آزاد گفته بود: «ما از این سواحل دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و بدون وجود هیچ خشکی در سر راه به قطب جنوب داریم و می‌توانیم طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم.»

تقویت حضور نظامی نیروی دریایی ایران در سواحل مکران و اقیانوس هند به دوران پیش از انقلاب بازمی‌گردد و طرح تکمیل مجموعه عظیم نظامی چابهار در سال ۱۳۵۲ عملی شد و ناوهای جنگی ایرانی نیز در همان سال از پایگاه چابهار برای عملیات نظامی به ظُفار در عمان رفتند.

XS
SM
MD
LG