لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

علوی: برخی از عناصر جیش‌العدل در خارج هدف تیر غیب قرار گرفتند


محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران
محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، گفت که عوامل گروه جیش العدل و کسانی که در ایران دست به اقدامات تروریستی زده‌اند، خارج از کشور «هدف تیر غیب» قرار گرفته و کشته شده‌اند.

اظهارات آقای علوی را خبرگزاری قوه قضاییه ایران، میزان، روز جمعه، ۱۴ آذر بازتاب داده است که به «اقدامات امنیتی» وزارت اطلاعات ایران در داخل و خارج از کشور، از جمله کشورهای پاکستان و تانزانیا اشاره دارد.

وی اظهار داشت: «چند ماه پیش عبدالرئوف ریگی از عناصر نظامی جیش العدل و برادرزاده وی در پاکستان هدف تیر غیب قرار گرفتند. فردی به نام شیخ ندیم هم که همراه برادرش ۱۵ شیعه پاکستانی و دو مهندس ایرانی را کشته بودند. هدف تیر غیب قرار گرفتند».

مقامات ایران پیش از این گزارش‌های مربوط به دست داشتن نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مرگ عبدالرئوف ریگی را تکذیب کرده بودند و از جمله سخنگوی وزارت کشور ایران گفته بود که آقای ریگی در پی درگیری داخلی در گروه جیش العدل کشته شده است، موردی که جیش العدل آن را تکذیب کرده است.

آقای علوی در ادامه اظهارات خود موارد دیگری از «قصاص» «عوامل تروریست» در خارج از کشور را بیان کرد که از آن جمله می‌توان به گفته وی، «قصاص قاتل» یک مامور امنیتی در سیرجان اشاره کرد.

او گفت: «فردی که ۲۰ سال پیش رییس اطلاعات سیرجان را برای نشان دادن بارانداز قاچاقچیان به کوه برده و در لحظه‌ای غفلت از ارتفاع پرت کرده و کشته و به کراچی فرار کرده بود، شناسایی و قصاص شد».

وی افزود: «فردی هم به نام محمد بزرگ‌زاده که طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ پانزده نفر از ماموران انتظامی را شهید و به تانزانیا گریخته و با رونق اقتصادی‌اش در این کشور به گروه جیش‌العدل کمک مالی می‌کرد هدف تیر غیب قرار گرفت».

این اظهارات در دیگر رسانه‌های داخلی ایران مانند واحد مرکزی خبر و خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز بازتاب یافته بود که این رسانه‌ها ساعاتی بعد این خبر را از روی خروجی خود حذف کردند. ایسنا اما گزارش دیگری از سخنان آقای علوی منتشر کرده که هیچ نشانی از این اطلاعات ندارد.

وزیر اطلاعات ایران در ادامه سخنان خود مواردی از اقدامات امنیتی ماموران این وزارتخانه در داخل کشور را نام برده و از جمله گفته است: «پنج نفر از گروه جیش‌العدل که قصد داشتند در سفر رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان، اسکله چابهار را منفجر کنند، شناسایی و دستگیر شدند».

سفر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به سیستان و بلوچستان نخستین سفر استانی او در سال جاری محسوب می‌شود که اواخر فروردین انجام شد و از جمله همراهان او یکی هم محمود علوی، وزیر اطلاعات، بود.

آقای علوی همچنین از کشف اقدامات تروریستی در مراسم روز قدس در شیراز و زاهدان خبر داده و تاکید کرد که عوامل این اقدامات دستگیر یا کشته شده‌اند.

به گفته او، یکی از این عوامل اهل کشور تونس بود که زخمی شد و یکی هم اهل مصر بود که کشته شد.

وزیر اطلاعات ایران اما مشخص نمی‌کند که این افراد تبعه تونس و مصر عضو چه گروهی بوده‌اند. ایران در ماه‌های اخیر با خطر گروه «حکومت اسلامی» یا داعش مواجه است که بخشی از عراق و سوریه را تصرف کرده و جمهوری اسلامی را نیز مورد تهدید قرار داده است.

XS
SM
MD
LG