لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

«جلسات متعدد» اصلاح‌طلبان با هدف انتخاب نامزد برای انتخابات مجلس


احمد پورنجاتی، نماینده مجلس ششم و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان ایران، خبر داد که این شورا ضمن برگزاری جلسات «منسجم»، تصميمات «مختلفی» برای انتخاب و معرفی «بهترین» نامزدهای این گروه در انتخابات مجلس دهم گرفته است.

همزمان با این سخنان، محمدرضا خباز، از مدیران معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران، نیز گفت که نشست‌های متعددی با حضور اصلاح‌طلبان به ریاست محمد خاتمی، رئیس جمهورسابق ایران، برگزار می‌شود تا همه نمایندگان در این طیف «باهم، یکدست و یکصدا» در انتخابات مجلس شرکت کنند.

احمد پورنجاتی روز شنبه، ۱۵ آذر، در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد با اشاره به جلسات «منسجم» شورای مشورتی اصلاح‌طلبان کشور افزود: «تصميمات مختلفی هم در مورد اين كه چه بكنيم كه انتخابات پيش رو پرشور برگزار شود و چگونه اصلاح‌طلبان در اشل كشوری بهترين كانديداها را معرفی و انتخاب كنند گرفته شده است.»

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان تکرار تجربه مجلس ششم گفت: «اصلاح‌طلبان بيش از اين كه بخواهند تكرار يک الگوی تاريخی را داشته باشند به دنبال اين هستند كه در استمرار پروژه نجات كشور از شرايط ناگواری كه بوده است... در مجلس هم با استمرار قدم بردارند، صرف نظر از اين كه به مجلسی يكدست با تابلوی اصلاح‌طلبی دست پيدا كنند.»

در ماه‌های گذشته تعدادی از اصلاح‌طلبان از برنامه‌ریزی این گروه برای حضور در انتخابات مجلس دهم خبر داده‌اند.

از جمله حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، روز چهارم آبان گفته بود که با «رهبری خاتمی در انتخابات حضور خواهیم داشت».

در واکنش به این نوع موضع‌گیری از سوی اصلاح‌طلبان، همچنین اظهار نظرهایی درباره رد صلاحیت آنان برای انتخابات مجلس دهم مطرح شده است.

از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، روز دوشنبه، پنجم آبان، در واکنش به سخنان محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، مبنی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم گفت که معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ باید «اقرار و توبه» کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی جدید شورای نگهبان، نیز روز شنبه، ۱۷ آبان، اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را خط «قرمز» برای اعطای مقام به افراد در جمهوری اسلامی دانسته و گفت که حتی «توبه» معترضان ۸۸ برای «امانت‌های بزرگ» مانند نمایندگی مجلس کافی نیست.

محمدرضا خباز روز شنبه، ۱۵ آذر، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبری خبرآن‌لاین گفت که اصلاح‌طلبان «معتدل و یا اصولگرايان معتدل» از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت نخواهند شد.

مرتضی الویری، شهردار سابق تهران و از چهره‌های اصلاح‌طلب، نیز روز شنبه گفت که اولویت اصلاح‌طلبان باید شکل‌گیری مجلسی بدون جریانات «تندرو و افراطی» باشد.

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، تصریح کرد: «با این نگرش ممکن است اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌های انتخابیه به جای حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب٬ پشت سر یک اصولگرای معتدل یا نامزد مستقل قرار گیرند که شانس بیشتری برای پیروزی دارد.»

انتخابات مجلس دهم در ماه‌های پایانی سال ۹۴ برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG