لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

رویترز: سازمان ملل حضور احتمالی سلیمانی در عراق را ناقض تحریم‌ها می‌بیند


یکی از تصاویر منتشر شده در اینترنت که گفته می‌شود در آمرلی گرفته شده است (سلیمانی در راست همراه یک نیروی عراقی)
یکی از تصاویر منتشر شده در اینترنت که گفته می‌شود در آمرلی گرفته شده است (سلیمانی در راست همراه یک نیروی عراقی)

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارشی از سازمان ملل می‌گوید، ناظران آن سازمان «انتشار عکس‌های قاسم سلیمانی در عراق»، را احتمالا شاهدی بر حضور فرمانده نیروی قدس در عراق می‌دانند که در این صورت ناقض تحریم‌های بین‌المللی است.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسدران جمهوری اسلامی، از سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. آنچه علاوه بر انسداد دارایی، منع سفر بین‌المللی را نیز برای او همراه می‌آورد.

به جز شورای امنیت سازمان ملل، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز آقای سلیمانی را به اتهام دست داشتن نیروهای قدس در خشونت‌های سوریه، تحریم کرده است. [بیشتر بخوانید]

علاوه بر تصاویری که اخیرا منتشر شده و گفته می‌شود قاسم سلیمانی را در میان نیروهای عراقی در آن کشور نشان می‌دهد، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران نیز در یک گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی از این موضوع سخن گفته است.

امیرعلی حاجی‌زاده، این مقام ارشد سپاه ایران، در مهر ماه گفته بود که در جریان نبرد علیه نیروهای گروه «حکومت اسلامی» در عراق، قاسم سلیمانی نیز حضور داشته است.

رویترز می‌گوید گزارش «هیئت کارشناسان ملل متحد در امور ایران» در هفت صفحه منتشر شده و آن خبرگزاری نسخه‌ای از آن را ۱۷ آذر ماه دیده است.

این هیئت، ناظر بر اجرای تحریم‌های بین‌الللی در رابطه با ایران است.

در این گزارش آمده «از سلیمانی در برخی موقعیت‌ها که ادعا می‌شود در خاک عراق است تصویر و فیلم گرفته شده است».

بنا بر این گزارش، یکی از تصاویر احتمالا او را در «شهر آمرلی» در شمال عراق و پس از بازپس‌گیری آن از نیروهای «حکومت اسلامی» نشان می‌دهد.

به گفته این خبرگزاری، دیپلمات‌ها در ماموریت ملل متحد در عراق، هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

تصویر فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران این روزها بر جلد مجله نیوزویک قرار گرفته است.

این نشریه در گزارشی گفته است «…تهران قاسم سلیمانی، مغز متفکر نظامی خود را راهی عراق کرد. سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است که - به تأیید بسیاری از نظامیان - فرماندهی عالی و دارای توان مدیریت راهبردی بالا است. این فرمانده ایرانی که اغلب در ماموریت‌های مخفیانه شرکت می‌کند در ماموریت جدید خود در برابر دوربین‌ها ظاهر شد و ماه سپتامبر گذشته در منطقه عملیاتی آمرلی در کنار عراقی‌ها عکس گرفت. عکسی که حامل پیامی آشکار برای غرب بود که تهران تمام و کمال در صحنه حضور دارد.»

تهران از نبردهای نیروهای عراقی علیه «حکومت اسلامی» حمایت کرده و به طور رسمی ادوات و مشاوره نظامی در اختیار پیش‌مرگه‌های کرد عراق و ارتش آن کشور قرار داده است.

XS
SM
MD
LG