لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

اوکراین؛ «برای اولین بار در هفت ماه، ۲۴ ساعت بدون خونریزی»


یک سرباز ارتش اوکراین
یک سرباز ارتش اوکراین

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز جمعه، ۲۱ آذر، گفت برای نخستین بار طی هفت ماه گذشته، ۲۴ ساعت بدون خونریزی سپری و در آن کشور آتش‌بسی «واقعی» برپاشده است؛ آنچه به گفته او «شکننده» است اما می‌تواند «گامی بلند» برای صلح باشد.

آقای پوروشنکو، روز جمعه در سخنانی در استرالیا گفته است «این اولین شبی‌ست که من نه سرباز مجروحی دارم نه کسی کشته شده است».

با وجود آنکه اوکراین و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار مسکو، در ماه سپتامبر گذشته، به توافقی برای آتش‌بس دست پیدا کردند، اما در این مدت طرف‌ها بارها به نبرد با یکدیگر پرداختند. شمار کشته‌شدگان و مجروحان نیز همچنان رو به افزایش بوده است.

در نهایت در روز سه‌شنبه گذشته قرار شد نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان، در روزی با عنوان «روز سکوت» به استقبال آتش‌بسی «واقعی» در شرق اوکراین بروند.

رئیس جمهوری اوکراین، همان موقع اعلام کرد که نیروهای ارتش در شرق این کشور دست از نبرد می‌کشند و مفاد توافق آتش‌بس را که سه ماه پیش امضا شد کاملا رعایت خواهند کرد.

با این حال خبرگزاری فرانسه می‌گوید در روز پنج‌شنبه یک سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرد که سه سرباز کشته و هشت نفر مجروح شده‌اند.

در نهایت آقای پوروشنکو گفته است برای اولین بار، ۲۴ ساعت بدون آنکه رخدادی خونین رخ دهد سپری شده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین البته افزوده که این تنها ۲۴ ساعت است و همه چیز «بسیار شکننده است».

با این همه او ابراز امیدواری کرده که این روند ادامه پیدا کند؛ آنچه می‌تواند به برداشتن «گامی بلند در جهت صلح و ثبات در اوکراین» بیانجامد.

اتحادیه اروپا بر روند تازه آتش‌بس از سوی دولت و شورشیان هوادار روسیه نظارت می‌کند. هر دو طرف -همراه ناظران اروپایی و روس- در تلاش برای از سر گیری گفت‌وگوهای صلحی جامع هستند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در عین حال افزوده است که بحران اوکراین فقط به آن کشور ارتباط پیدا نمی‌کند و «جنگی برای آزادی در جهان، دمکراسی در جهان و امنیت در جهان» است.

طی نبردهای داخلی اوکراین در ماه‌های گذشته، دست‌کم ۴۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده و بنا بر تخمین‌های سازمان ملل متند، نزدیک به یک میلیون نفر نیز مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

بحران اوکراین به تنش‌هایی بی‌سابقه میان روسیه و کشورهای غربی، از زمان پایان جنگ سرد، انجامیده است.

XS
SM
MD
LG