لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

صرفه‌جویی «روزانه هفت میلیون لیتر بنزین» در سال‌های ۹۲ و ۹۳


معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران می‌گوید که با نوسازی ناوگان تاکسی‌‌های درون‌شهری و برون‌شهری و باطل شدن تعداد زیادی کارت سوخت «غیرقانونی» در سال‌های ۹۲ و ۹۳ روزانه حدود هفت میلیون لیتر بنزین «صرفه‌جویی شده است».

وی همچنین از معادل ۹۰ میلیارد تومان «بی‌انضباطی مالی» در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داده و گفت که بخشی از مطالبات به خزانه «مسترد» شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی حسن روحانی، روز جمعه،‌۲۱ آذر، صدور گواهی اسقاط مجازی و اخذ معادل ریالی آن از واردکنندگان را یکی از «بی‌انضباطی‌های مالی» این ستاد در دولت گذشته اعلام کرد.

به گفته آقای شریعتمداری، این «بی‌انضباطی‌های مالی» منجر به انباشت «مقادیر قابل توجهی» پول در حساب‌های ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت ایران شده است.

وی اضافه کرد: «اخیرا بر اساس هماهنگی‌هایی که با خزانه‌داری کل کشور انجام داده‌ایم و بر اساس تصمیمات دولت یازدهم، این وجوه پس از تأدیه بدهی‌های انجام شده در دولت قبل، در حال انتقال به خزانه دولت است.»

پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس ایران از «فساد مالی» در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت انتقاد کرده بودند.

در همین زمینه در دی‌ماه سال ۹۱ تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از سال اول اجرای برنامه چهارم توسعه تا مردادماه ۹۱ به تصویب رسید، اما نتیجه این گزارش هنوز از تریبون صحن علنی مجلس قرائت نشده است.

امید کریمیان، عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، روز دوم تیر گفته بود کهبر اساس مدارک پرونده، درآمد ستاد حمل و نقل سوخت به «حساب‌های شخصی مدیران این ستاد واریز شده است».

آقای شریعتمداری همچنین گفت که ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۲ و بیش از صد هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال جاری از رده خارج شده است.

وی اسقاط خودروهای فرسوده توسط واردکنندگان خودرو را اقدامی مؤثر در تسریع و تسهیل شرایط و مانعی جدی در مداخله مستقیم بدنه اصلی دولت در این امر دانست و افزود: «این طرح در آغاز راه کمی کندتر از حد لازم اجرا شد که این امر طبیعی بود و اکنون نیز طبق آمار ارائه شده از سرعت قابل قبولی برخوردار شده است.»

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: «کمک به نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین ابطال تعداد زیادی کارت سوخت غیرقانونی، به صرفه‌جویی در مصرف حدود هفت میلیون لیتر بنزین در روز منجر شد.»

پیشتر نیز حسین هاشمی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت، در روز ۱۶ آبان، از حذف شش میلیون کارت سوخت خبر داده و گفته بود که با حذف این کارت‌هااز مجموع ۲۴ میلیون کارت هوشمند صادره در کشور مصرف بنزین یارانه‌ای در پنج ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر کاهش داشته است.

XS
SM
MD
LG