لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

انتقاد مذاکره‌کننده از گفته نماینده مجلس: «تهدید جدی» برای امنیت ملی


محمود نبویان، نماینده مجلس
محمود نبویان، نماینده مجلس

یک عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران اظهارات محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس، درباره «توافق» ایران با پرداختن به فعالیت‌های موشکی ایران در مذاکره با گروه ۱+۵ را «ناصحیح» خوانده و آن را تهدیدی «جدی» برای امنیت ملی کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی روز شنبه، ۲۲ آذر، بدون ذکر نام خود، اظهارات محمود نبویان در مورد «توافق» تیم مذاکره‌کننده با پرداختن به بحث موشکی در مذاکرات اتمی را «ناصحیح» خواند.

وی ضمن رد این گفته نماینده مجلس افزود: «این ‌گونه سخنان در چارچوب موارد تهدیدزای جدی برای امنیت ملی کشور تلقی می‌گردد.»

محمود نبويان، نماينده تهران در مجلس و از نزديکان محمدتقی مصباح يزدی، در روزهای گذشته در مصاحبه‌ای با وب‌سایت رجانیوز ضمن انتقاد شدید از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته است: «مقام معظم رهبری تصریح فرمودند که پرداختن به بحث موشکی ایران احمقانه است. زیرا ما اگر موشک نداشته باشیم دیگر برای برخورد نظامی با ما مکث نمی‌کنند و این موشک‌ها است که دشمن را سر جایش نشانده.»

وی همچنین بدون ذکر تاریخ و مکان مدعی شد که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به این سخنان رهبر جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران گفته است که محمدجواد ظریف و عباس عراقچی «امضا کرده‌اند» که در مذاکرات به فعالیت‌های موشکی ایران «پرداخته» شود.

ادعای این نماینده مجلس ایران در حالی است که تاکنون هیچ خبری درباره این اظهارات خانم شرمن در رسانه‌ها منتشر نشده است.

در همین زمینه غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس، روز شنبه، هشتم آذر،به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، از وجود «شش موضوع اختلافی» بین ایران و گروه ۱+۵ درباره زمان و چگونگی لغو تحریم‌ها خبر داده و گفته بود که ایران در مذاکرات اتمی اخیر «اجازه» مطرح شدن دو موضوع حقوق بشر و برنامه موشکی ایران را «نداده است».

ماه گذشته، همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش‌های متعددی از توان موشکی ایران برای «حمله به اسرائیل» و همچنین موشک‌هایی منتشر کردند که جمهوری اسلامی در اختیار گروه‌های مسلح فلسطینی و لبنانی قرار داده ‌است.

در همین زمینه یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، گفته بود که هر گونه توافق جامع اتمی با ایران باید مستلزم حذف کل توان غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم در ایران باشد و نیز موجب قطع همکاری موشکی ایران و کره شمالی شود.

آقای نبویان درمصاحبه خود با سایت رجانیوز فعال بودن هشت هزار از ۱۵ هزار سانتریفیوژ نطنز، تعطیلی سه‌چهارم تاسیسات هسته‌ای فردو و «برچیده شدن» رآکتور آب سنگین اراک را از جمله دیگر «تعهدات» ایران در مذاکرات هسته‌ای ذکر کرده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۸ آذر، گفته بود که بر اساس توافقی «نانوشته» و برای «پیچیده نکردن روند مذاکرات»، ایران تا زمان ادامه مذاکرات با کشورهای گروه ۱+۵ قصد راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید و تزریق گاز اکتیو UF6 به سانتریفیوژ IR8 را ندارد.

آقای نبویان پیش از این نیز انتقادات شدیدی را از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

وی همچنین روز چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۹۲، در سخنانی گفته بود که چندین وزیر محمود احمدی‌نژاد در جلسات غیرعلنی مجلس «از فشار تحریم‌ها اشک می‌ریختند».

بر اساس گزارش‌ها، شورای عالی امنیت ملی ایران به دلیل این سخنان از وی به دادگاه شکایت کرده است.

از ابتدای شروع مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت آقای روحانی، اصولگرایان، به‌ویژه شاخه تندروی آن جبهه پایداری، انتقادات شدیدی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کرده‌اند، از جمله ۲۳ تیرماه شرکت‌کنندگان در همایش «خط قرمز» با ادبیاتی شدیداللحن به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حمله کردند.

پیش از آن نیز سیزدهم اردیبهشت‌ماه همایش مشابهی با عنوان «دلواپسیم» با حضور تعدادی از نمایندگان عضو جبهه پایداری مجلس برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG