لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

رجب طیب اردوغان: یورش به رسانه‌ها ربطی به اتحادیه اروپا ندارد


رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۲۴ آذر گفت: یورش به رسانه‌های نزدیک به فتح‌الله گولن بخشی از یک واکنش ضروری برای خنثی کردن «عملیات کثیف» دشمنان سیاسی است و انتقاد اتحادیه اروپا از این اقدامات را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از یکسال پیش که تحقیقات در باره شناسایی طرفداران فتح الله گولن در ترکیه شروع شد یورش به روزنامه «زمان» و شبکه تلویزنی «سامانیولو» حاکی از شدت یافتن مبارزه رجب طیب اردوغان متحد سابقش است.

رییس جمهوری ترکیه، فتح‌الله گولن را به ایجاد نهاد‌های موازی در قوه قضاییه و پلیس و همچنین به اعمال نفوذ بر رسانه‌ها متهم می‌کند. فتح‌الله گولن یک رهبر مذهبی ترک ساکن آمریکا، این اتهامات را رد می‌کند.

آقای اردوغان در سخنانی در مراسم افتتاح تاسیسات تکمیلی پالایشگاه نفتی در نزدیکی استانبول گفت: «آن‌ها فریاد آزادی رسانه‌ها سر می‌دهند، اما این اقدام به آن‌ها ربطی ندارد. ما نگران گفته‌های اتحادیه اروپا نیستیم، چه بخواهند ما را به عنوان عضو بپذیرند و یا نپذیرند برای ما مهم نیست. لطفا وجدان‌تان را برای خودتان نگه دارید».

اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت که حمله به رسانه‌ها بر خلاف ارزش‌های اتحادیه اروپا است. ترکیه خواهان عضویت در اتحادیه اروپا است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد پلیس ۲۴ نفر از جمله مدیران رده بالا و فرمانده سابق پلیس را بازداشت کرده است.

رجب طیب اردوغان گفت که استاندارد‌های دمکراسی ترکیه رو به بهبود است و عملیات علیه شبکه فتح‌الله گولن بخشی از اقدامات برای ریشه کن کردن نیروهای ضد دمکراسی است و این اقدامات ادامه خواهد یافت.

او گفت: «این روند کاشتن نهال‌های ترکیه جدید است. کسانی که در کارهای کثیف و روابط کثیف دست دارند و امیدوارند ترکیه را به روزهای گذشته برگردانند، واکنش مناسب می‌گیرند و در آینده نیز این واکنش‌ها ادامه خواهد یافت».

XS
SM
MD
LG