لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

ایران: شرایط روحی- روانی گروگانگیر را به استرالیا خبر داده بودیم


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه ۲۴ آذر گروگانگيری در سيدنی استراليا را محکوم کرد و گفت:‌ سوابق و شرايط روحی - روانی ايرانی گروگانگیر که نزديک به دو دهه قبل به استراليا پناهنده شده بود، مکررا با مقامات استراليا مطرح شده بود.

محمدحسن منطقی،‌ پناهنده ۵۰ ساله ايرانی در استرالیا، روز دوشنبه به وقت محلی اقدام به گروگانگيری دهها نفر در کافه «لینت» شهر سیدنی کرده بود. او بامداد سه‌شنبه و در پی حمله نيروهای پليس به این کافه، همراه با دو تن از گروگان‌ها کشته شد.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، دوشنبه شب با توصيف اسلام به عنوان «دينی رحمانی» گفت: «توسل به شيوه‌های ضد انسانی و ايجاد رعب و وحشت به نام اسلام تحت هيچ شرايطی توجيه پذير نيست».

به گزارش خبرگزاری ايرنا،‌ او همچنين گفت که «سوابق و شرايط روحی - روانی اين فرد ايرانی که نزديک به دو دهه قبل به استراليا پناهنده شده بود، مکررا با مقامات استراليا مطرح شده بود و وضعيت او برای مسئولان اين کشور کاملا روشن بوده است».

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در عين حال از آنچه «انتشار اخبار غير دقيق و ناقص در مورد اين پناهنده ايرانی» ناميد،‌ ابراز تعجب کرد.

در اين ارتباط،‌ خبرگزاری ايرنا نوشت: فرد گروگانگير که در سال ۱۹۹۶ به استراليا پناهنده شد، يکی از «چهره‌های افراطی تکفيری و هواداران القاعده و داعش»‌ بوده است.

پيش از اين،‌ خبرگزاری فرانسه از قول «کانال ۱۰» استراليا گزارش داده بود که محمد حسن منطقی، خواستار آن شده بود تا پرچم گروه حکومت اسلامی در اختيارش گذاشته شود.

به گزارش رسانه‌های استراليا، پليس اين کشور، محمدحسن منطقی را فردی معرفی کرده که سوابق متعدد خلافکاری نزد پليس استراليا داشته است.

محمد حسن منطقی خود را «شيخ هارون» می‌ناميد و لباس روحانيت شيعه بر تن می‌کرد اما پس از مدتی، سنی مذهب شده بود.

بر اساس اين گزارش‌ها، او هفت سال پيش نامه‌های کينه توزانه‌ای به خانواده چند تن از سربازان استراليايی که در خاورميانه کشته شده بودند، نوشت و از آن زمان در کانون توجه پليس قرار گرفت.

اين شخص همچنين سال گذشته به مشارکت در قتل همسر سابقش متهم شد. همسر وی به ضرب چاقو کشته و جسدش سوزانده شده بود.

بنا بر گزارش‌ها، اقدام گروگان‌گيری توسط محمد حسن منطقی پس از آن صورت ‌گرفت که وی روز جمعه در آخرين تلاشی که در دادگاه عالی استراليا برای تبرئه خود انجام داد ناموفق ماند.

به گزارش سايت اينترنتی روزنامه استراليايی The Age او همچنين به حدود ۵۰ مورد تعرض جنسی متهم شده بود.

XS
SM
MD
LG