لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

اوباما لایحه تحریم های جدید علیه روسیه را امضا می کند


سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه، ۲۵ آذر، اعلام کرد که باراک اوباما،‌ رئيس جمهوری آمريکا قرار است لايحه جديد کنگره آن کشور برای تحريم های جديد عليه روسيه را در روزهای آينده تصويب کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ جاش ارنست گفت که اگرچه آقای اوباما همچنان نگرانی‌هايی درباره اين لايحه دارد اما معتقد است که اين لايحه همچنان انعطاف‌هايی که او لازم دارد را در اختيارش خواهد گذاشت.

تحريم‌های جديد آمريکا عليه روسيه، شرکت‌های اسلحه‌سازی و سرمايه‌گذاران پروژه‌های نفتی را دربرمی‌گيرد.

خبر مربوط به امضای لايحه تحريم های جديد عليه روسيه در حالی منتشر شده است که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا،‌ روز سه شنبه ۲۶ آذر، گفت:‌ مسکو در روزهای اخير اقداماتی ساختاری‌ درباره بحران اوکراين انجام داده است و ابراز اميدواری کرد که اين پيشرفت ادامه يابد.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای کری که در يک کنفرانس خبری در لندن سخن می گفت، تاکيد کرد که تحريم‌های غرب عليه روسيه به منظور جلوگيری از دخالت مسکو در اوکراين اعمال شده است.

او افزود که اين تحريم ها برای «ضربه زدن به مردم روسيه» اعمال نشده است.

وزير امور خارجه آمريکا همچنين با اشاره به سقوط ارزش روبل، واحد پول روسيه، گفت که واشينگتن اين موضوع را تحت نظر دارد و اين اتفاق را نتيجه تحريم های غرب از يک سو و سقوط قيمت نفت از سوی ديگر خواند.

جان کری در عين حال اشاره کرد که در صورتی که ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، انتخاب درست را در اوکراين انجام دهد،‌ تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا عليه آن کشور در مدت چند روز لغو خواهد شد.

در همين حال، سرگی لاوروف، وزير خارجه روسيه، روز سه شنبه ۲۵ آذر، در پاريس گفت که «دلايل بسيار جدی ای» وجود دارد که مسکو را به اين نتيجه می رساند که تحريم های غرب با هدف تغيير حکومت روسيه اعمال شده است.

در اين ميان، بانک مرکزی روسيه نيمه شب گذشته برای مقابله با سقوط ارزش روبل، نرخ بهره را از ۱۰و نيم درصد به ۱۷درصد افزايش داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ همچنين شش ميليارد دلار نقدينگی ديگر به بازار تزريق شد.

در اين حال،‌ با اعلام نرخ جديد، ارزش روبل قدری افزايش يافت و به بالای ۶۰ روبل در مقابل يک دلار رسيد اما دوباره رو به کاهش گذاشت.

روبل از آغاز امسال تاکنون حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

غرب به دنبال آنچه حمايت عملی مسکو از جدايی ‌طلبان اوکراين می‌نامد و نيز در اعتراض به الحاق شب جزيره کريمه به خاک روسيه، تحريم‌های اقتصادی عليه آن کشور اعمال کرده است؛ اما مهم‌ترين عامل کاهش ارزش پول روسيه که يکی از بزرگ‌ترين صادرکنندگان نفت است، تنزل بهای نفت خام ارزيابی می‌شود.

نيمی از درآمد دولت روسيه از صاردات نفت و گاز تامين می‌شود. تنزل بهای نفت خام در شش ماه گذشته به ميزان ۵۰ درصد بر منابع مالی و بی‌اعتمادی مردم به پول کشور تاثير مخربی داشته است.

در اين ميان، به گزارش راديو صدای روسيه، الويرا نابييولينا، رئيس بانک مرکزی روسيه، روز سه شنبه گفت که کاهش نرخ روبل يک علامت برای اقتصاد آن کشور به منظور سازگار کردن خود با شرايط جديد است .

او گفت که کشور بايد زندگی در شرايط جديد را بياموزد و بر منابع مالی خود متمرکز شود.

XS
SM
MD
LG