لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

واکنش‌ها به اعلام عادی‌سازی روابط آمریکا و کوبا


گروهی از مردم با پرچم‌های دو کشور در میامی، فلوریدا
گروهی از مردم با پرچم‌های دو کشور در میامی، فلوریدا

در پی اعلام آغاز روند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان ایالات متحده و کوبا، شهروندان کوبایی، پناهندگان کوبایی در آمریکا، برخی از سران کشورهای آمریکای لاتین و نیز سیاستمداران آمریکایی واکنش نشان داده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید گروهی از پناهجویان کوبایی ساکن آمریکا خوشحالی و گروهی ناراحتی خود را از این تصمیم ابراز کرده‌اند.

کوباییان ساکن آمریکا جمعیتی نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند که ۸۰ درصد آنها ساکن فلوریدا هستند.

با وجود اینکه از یک سو نسلی از این شهروندان از هوادران تحریم‌های هاوانا و فشار بر دولت آن هستند و به طور معمول از جمهوری‌خواهان حمایت می‌کنند، اما -به گفته رویترز- نسلی دیگر از آنها به استقبال تغییرات رفته و آن را «بختی برای ارتباط بیشتر با سرزمینی که ترک کرده‌اند، می‌بینند».

در خود کوبا نیز، به گزارش رویترز، مردم در ساعات پایانی شب در خیابان‌ها جمع شدند.

از سویی گروهی از کشورهای آمریکا لاتین از جمله رهبران مکزیک، برزیل و آرژانتین، از عادی شدن روابط دو کشور استقبال کرده‌اند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در واکنش به اعلام آغاز عادی‌سازی روابط، آن را «بسیار مثبت» توصیف کرده است.

آقای بان، ۲۶ آذر ماه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک، گفته است «من از صمیم قلب از اتقاقات امروز (عادی‌سازی روابط) استقبال می‌کنم».

او گفته است این موضوع «مردم دو کشور را که مدتی طولانی از هم دور بودند، به هم نزدیک می‌کند».

در ایالات متحده نیز این خبر واکنش‌های مختلفی را سبب شده است.

گروهی از سیاستمتدران جمهوری‌خواه با آن مخالفت کرده‌اند؛ از جمله مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا گفته است که این کار، باعث «خفه‌شدن صدای مخالفان» می‌شود.

روزنامه وال استریت‌جورنال از قول جان بوهنر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس مجلس نمایندگان کنگره، نقل کرده است که روابط با حکومت کاسترو «تا زمانی که مردم کوبا از آزادی لذت نبردند» نباید بازبینی و عادی شود.

از سوی دیگر اما گروهی دیگر از دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی از عادی سازی روابط استقبال کرده‌اند.

سناتور دمکرات پاتریک لی‌هی، از سناتورهای ارشد کنگره، در بیانیه‌ای به اوباما و کاسترو در تغییر سیاستی «باقی‌مانده از جنگ سرد، که به اهدافش نرسیده» تبریک گفته است.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده نیز، رخدادهای فعلی را با تغییرات موضع آمریکا در قبال ویتنام مقایسه کرده است. به گفته او تغییر سیاست در قبال ویتنام، آسان نبود و تا امروز کامل نشده است اما باید از جایی شروع می‌شد و و تاثیر خود را گذاشته است.

در سوم ژانویه ۱۹۶۱، پس از اینکه کوبا صنایع و دارایی‌های متعلق به آمریکا را ملی کرد، ایالات متحده مناسبات دیپلماتیک با کوبا را قطع کرد. یک سال بعد آمریکا به طور یکجانبه مناسبات تجاری با کوبا را به حال تعلیق در آورد که تا امروز به قوت خود باقی است. [بیشتر بخوانید: رویداد‌های مهم در مناسبات آمریکا و کوبا پس از انقلاب ۱۹۵۹]

اوباما و کاسترو در حال اعلام همزمان خبر عادی سازی روابط
اوباما و کاسترو در حال اعلام همزمان خبر عادی سازی روابط

XS
SM
MD
LG