لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

زنگنه: تفکر حامی داعش به دنبال کاهش قیمت نفت است


در حالی که یک نماینده مجلس بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، را به همراهی با «نقشه آمریکا و عربستان» در کاهش قیمت نفت متهم می‌کند، آقای زنگنه چنین اظهار نظر کرد که حامیان «تروریسم و داعش» در پی کاهش هر چه بیشتر بهای نفت هستند.

وزیر نفت ایران می‌گوید که تفکر به گفته او حامی «تروریسم و داعش» به دنبال کاهش قیمت است.

این اظهار نظر یادآور گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، است که در روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، کاهش قیمت جهانی نفت خام را نتیجه «توطئه برخی کشورها» نامیده و هشدار داده بود که این کشورها نفرت را علیه خود در جهان اسلام گسترش می‌دهند.

در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز عربستان سعودی را متهم کرد که با افزایش تولید نفت خود کشورهایی را که با داعش می‌جنگند «تحت فشار مالی» قرار داده است.

همزمان با این سخنان، یک نماینده مجلس نیز وزارت نفت ایران را متهم کرد که در کاهش قیمت نفت با «نقشه آمریکا و عربستان همراهی کرده است».

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه روز چهارشنبه، ۲۶ مهر، گفت: «همان تفکری که پشت سر تروریسم و داعش بوده امروز کاهش قیمت نفت را دنبال می‌کند، اما ما از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم.»

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها گروه داعش را ساخته و پرداخته کشورهایی چون آمریکا و اسرائیل و بریتانیا توصیف کرده و از عربستان سعودی و برخی از کشورهای عرب منطقه به عنوان حامیان داعش نام برده‌اند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی گزارشی که روز چهارشنبه درباره قیمت سبد نفتی اوپک در سایت رسمی خود منتشر کرد، می‌گوید که قیمت نفت اوپک از ۱۰۸ دلار در خرداد امسال به زیر ۵۶ دلار در روز ۲۵ آذرماه رسیده است.

روز چهارشنبه حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز گفت که «دلارهای بادآورده نفتی عربستان در خدمت گروه‌های تروریستی‌-‌تکفیری همچون داعش است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا وی اضافه کرد: «عربستان با افزایش تولید نفت به آمریکا و غرب... اطمینان داد که از نظر تامین سوخت در مضیقه قرار نمی‌گیرند و از طرف دیگر با کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش درآمد، کشورهای ضدتروریستی منطقه را که در برابر داعش می‌جنگند تحت فشار مالی قرار دادند.»

آقای فیروزآبادی در ادامه مدعی شد که این اقدام عربستان سعودی و، به گفته او، «همدستان حامی داعش» کشورهای منطقه را «پانصد میلیارد دلار متضرر» و قدرت‌های غربی را «سیصد میلیارد دلار تقویت مالی» کرده است.

سخنان آقای فیروزآبادی علیه عربستان سعودی در حالی است که یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید که دیپلماسی انرژی ایران در امر کاهش قیمت نفت «همراه» با «نقشه آمریکا و عربستان» عمل کرده است.

مهدی موسوی‌نژاد، نماینده و عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران، اضافه کرد: «وقتی از وزیر نفت در مورد این که چرا درخواست جلسه اضطراری اوپک از سوی ایران مطرح نشد پرسیده شد، دلایل آبکی را مطرح کردند مبنی بر: ما می‌ترسیدیم درخواست جلسه بدهیم، اما اعضا قبول نکنند.»

این نماینده مجلس گفت: «ایران می‌توانست مخالفت و جلسه را ترک کند. در واقع ایران همراه با جریان‌سازی عربستان حرکت کرد.»

اوپک در نشست روز پنج‌شنبه، ششم آذر، خود که در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد به‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت و ذخیره اضافی، اعلام کرد که سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه را ثابت نگه می‌دارد.

در مقابل وزیر نفت ایران روز جمعه، هفتم آذر، گفت که این تصمیم اوپک «خواست ایران نبوده، اما در عین حال ایران با این تصمیم مسئله‌ای ندارد».

بر اساس گزارش‌ها، با افت قیمت نفت و ارائه تخفیف هر چه بیشتر قیمت نفت توسط عربستان به مشتریان نفتی خود، ایران نیز میزان تخفیف به مشتریان آسیایی را افزایش داده است.

بر اساس محاسبات خبرگزاری بلومبرگ، قیمت پیشنهادی برای نفت سبک ایران نسبت به معیار قیمت نوع نفت خام عمان-دوبی حدود ۱۳ سنت کمتر است که این تخفیف از ۱۴ سال گذشته بی‌سابقه است.

XS
SM
MD
LG