لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

مجمع عمومی خواهان ارجاع پرونده کره شمالی به دادگاه کیفری بین‌المللی شد


مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۷ آذر با تصویب قطعنامه‌ای از شورای امنیت این نهاد خواست تا پرونده حقوق بشری کره شمالی را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

پرونده کره شمالی به خاطر «گزارشی که سازمان ملل در ابتدای سال جاری از جنایت علیه بشریت در این کشور» منتشر شده بوده، در صورت تصویب شورای امنیت به دادگاه جنایی بین المللی ارجاع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۱۶ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل به این قعطنامه رای مثبت، ۲۰ کشور رای منفی و ۵۳ کشور نیز رای ممتنع دادند.

قطعنامه یاد شده توسط اتحادیه اروپا و ژاپن آماده شده بود و ماه گذشته در کمیته حقوق بشر سازمان ملل تصویب شد.

دادگاه کیفری بین‌المللی موضوعاتی چون قتل عام، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را بررسی می‌کند.

گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل که در ماه فوریه منتشر شد، می‌گوید که کره شمالی با راه اندازی اردوگاه‌های بازداشت، شکنجه سیستماتیک، گرسنگی دادن و کشتاری قابل مقایسه با دوران نازی به نقض حقوق بشر گسترده‌ای دست می‌زند.

این گزارش حاکی است که متهمان سیاسی در کره شمالی یا ناپدید می‌شوند یا به زندان می‌افتند و با وضعیتی چون شکنجه، تجاوز، گرسنگی، کار اجباری، محرومیت از حقوق باروری یا سقط جنین و نهایتا اعدام مواجه می‌شوند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ کشور عضو آن است، همچنین از شورای امنیت خواسته است که تحریم‌هایی علیه روسای پلیس و کسانی که در جنایت علیه بشریت کره شمالی دست دارند، وضع کند.

این رای‌گیری فشارهای سیاسی علیه دولت پیونگ‌یانگ را افزایش می‌دهد، اما بیشتر جنبه‌ای سمبلیک دارد و قابلیت اجرایی ندارد.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل می‌گوید که کشورش قطعنامه یاد شده را «کاملا» رد می‌کند.

وی گفت که این قطعنامه حاصل «یک توطئه‌ای سیاسی و مقابله‌جویی است».

وی افزود که پیونگ یانگ آماده مذاکره برای همکاری در زمینه رعایت حقوق بشر است.

رویترز می‌نویسد که دادگاه کیفری بین‌المللی احتمالا نتواند ابتکار عمل در زمینه بررسی پرونده کره شمالی را در دست بگیرد، چرا که چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به احتمال زیاد این قطعنامه را وتو خواهد کرد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که کره شمالی حمایت چین و روسیه را در پشت خود دارد.

محکومیت «نقض حقوق بشر» در ایران، سوریه و میانمار

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل همچنین نقض حقوق بشر در ایران، سوریه و میانمار نیز محکوم شده است.

اگرچه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل غیر الزام آور است، اما می‌تواند در افکار جهانی تاثیر به سزایی داشته باشد.

نماینده‌های سوریه و ایران اعتراض خود را به این قطعنامه اعلام کرده‌اند. نماینده ایران این قطعنامه را سیاسی، تعصب آمیز و نامتعادل عنوان کرده است.

نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران که طی سال‌های گذشته اجازه ورود به کشور را نیافته است، در گزارش‌های خود خصوصا موضوع «اعدام‌های گسترده» را «هشداری در سطح بالا» عنوان کرده است.

این قطعنامه از ایران خواسته است که نقض حقوق بشر شامل شکنجه، تبعیض جنسیتی و مورد هدف قرار دادن فعالین و روزنامه نگاران را متوقف کند.

با این حال نماینده ایران می‌گوید که این قطعنامه، «پیشرفت‌های مثبت» (حقوق بشری) در ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی را نادیده گرفته است.

قطعنامه حقوق بشری علیه سوریه نیز رژیم بشار اسد را به خاطر اعمال خشونت علیه مردم این کشور شدیدا محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG