لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

پلیس ترکیه ده‌ها معلم معترض به اسلامی‌سازی مدارس را بازداشت کرد


صحنه‌ای از سرکوب‌های پیشین در آنکارا علیه معترضان به یک لایحه آموزشی
صحنه‌ای از سرکوب‌های پیشین در آنکارا علیه معترضان به یک لایحه آموزشی

پليس ترکيه ده‌ها معلم معترض به تضعيف اصول سکولاريسم در نظام آموزش و پرورش اين کشور توسط حزب حاکم عدالت و توسعه را بازداشت کرده است.

آنگونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، تعدادی از معلمان ترکيه، شنبه ۲۹ آذر در آنکارا پايتخت اين کشور تجمع کردند تا اعتراض خود را به آنچه دخالت حزب عدالت و توسعه در تضعيف نظام سکولار ترکيه می‌خوانند، بيان کنند.

اما پليس با حمله به تجمع آنها، ده‌ها معلم را بازداشت کرده است. ماموران پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب‌پاش فشار قوی و اسپری فلفل استفاده کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها تعداد معلمان دستگيرشده را بيش از ۱۰۰ نفر بيان می‌کنند و از ولی دمير، رئيس اتحاديه آموزش و پرورش به عنوان يکی از بازداشتی‌ها نام می‌برند.

در اين گزارش آمده که بسياری از فعالان، از مداخلات حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در نظام آموزش و پرورش ترکيه عصبانی‌اند.

اين حزب که دولت ترکيه را در اختيار دارد، توسط اين فعالان به تضعيف اصول سکولاريستی کشور متهم شده است.

دولت ترکيه مدتی است که ممنوعيت استفاده از روسری توسط دانش‌آموزان دختر دبيرستان‌ها را لغو و از تاسيس مدارس موسوم به مدارس «امام خطیب» که ترکيبی از آموزش دينی و مدرن را ترويج می‌کنند، حمايت کرده است.

از سوی دیگر به تازگی خبر رسید که رجب طیب اردوغان قصد دارد آموزش خط عربی را در دبیرستان‌های ترکیه احیاء کرده و تدریس زبان ترکی عثمانی را نیز در مدارس این کشور رایج کند.

سرکوب و بازداشت مخالفان رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه و دولت او، در ماه‌های اخير افزايش يافته است.

از جمله يک هفته پيش که نيروهای امنيتی و پليس در يک عمليات همزمان در ۱۳ شهر دست‌کم ۲۳ نفر را بازداشت کردند.

سردبير روزنامه زمان، مدير شبکه خبری سامان‌يولو، تهيه‌کننده دو سريال تلويزيونی، يک کارگردان سريال‌های تلويزيونی و رئيس پيشين شعبه مبارزه با ترور اداره پليس در استانبول از جمله بازداشت‌شدگان بودند.

اتحاديه اروپا اين واقعه را محکوم کرد و آمريکا نيز از ترکيه خواست تا از آزادی رسانه‌ها و ديگر ارزش‌های دمکراتيک پاسداری کند.

اما رئيس جمهور ترکيه در واکنش گفت که دستگيری مخالفان، بخشی از يک واکنش ضروری برای خنثی کردن «عمليات کثيف» دشمنان سياسی است و افزود که اين مسئله ربطی به اتحاديه اروپا ندارد.

اردوغان: روند قانونی در جریان است

آقای اردوغان، ۲۹ آذر و در يک سخنرانی تلويزيونی نيز تاکيد کرده است که اين بازداشت‌ها قانونی هستند و او از نزديک اوضاع را زير نظر دارد.

رئيس جمهور ترکيه افزوده که «يک روند شفاف قانونی در حال حاضر در جريان است» و تاکيد کرده که پليس و دستگاه قضايی اين کشور، «اشتباهات گذشته» را تکرار نمی‌کنند.

رجب طيب اردوغان، دولت ترکيه، و حزب عدالت و توسعه با فتح‌الله گولن، يک رهبر دينی و سرمايه‌دار بزرگ اين کشور که هم‌اکنون در آمريکا اقامت دارد، درگيرند.

آقای گولن که از متحدان پيشين حزب عدالت و توسعه بود، حالا توسط دولت ترکيه به «تلاش برای کودتا» متهم است.

XS
SM
MD
LG