لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۰

صدها فعال مدنی در نامه‌ای به روحانی: اسیدپاشان آزادند و مهدیه گلرو در زندان


مهدیه گلرو، فعال مدنی زندانی
مهدیه گلرو، فعال مدنی زندانی

روز دوشنبه صدها فعال مدنی در ایران و خارج از کشور در نامه ای به حسن روحانی رییس جمهوری ایران خواستند، از تمامی امکانات قانونی و ظرفیت‌های خود برای رهایی مهدیه گلرو بهره گیرد.

مهدیه گلرو فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ است که هم اکنون زندانی عقیدتی در بند دو الف سپاه پاسداران است.

او در سال‌های اخیر چند بار از سوی نهادهای امنیتی و قضائی ایران دستگیر و زندانی شده است.

وب سایت کلمه روز سه‌شنبه ۲ دی خبر داد که هفتصد فعال مدنی ایران در نامهای به حسن روحانی نوشته اند که او به عنوان رییس‌جمهوری و حافظ قانون اساسی ایران، متولی دستگاه اجرایی کشور است و باید از امکانات قانونی و ظرفیت‌های خود برای رهایی مهدیه گلرو زندانی سیاسی- عقیدتی بهره گیرید.

در این نامه آمده است: « اسیدپاشان در جامعه آزادند و مهدیه گلرو بازداشت شده؛ این عادلانه نیست»

درباره نگارش این نامه و دلیل فرستادن آن برای رئیس جمهوری ایران، مصطفی خسروی، یکی از امضا کنندگان این نامه و فعال سیاسی ساکن ایتالیا به رادیو فردا می گوید: «طبیعی است، حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران با سوگند به عدالت، قسم خورده که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشد. اونماینده همه مردم ایران است و باید پاسخگو باشد.»

مصطفی خسروی درباره اینکه چرا این نامه خطاب به مسئولان دستگاه قضائی ایران نوشته نشده می‌گوید: « چنانچه نهادهای رسمی امنیتی و قضائی پاسخگو بودند و به صدای منتقدان توجه می‌کردند، پاسخگوی عملکرد خود بودند، آقای روحانی هم از آنجایی که به عنوان رییس جمهوری مسئول عملکرد وزارت اطلاعات است، این نامه خطاب به او نوشته شده است و ما انتظار پاسخگویی داریم.»

در نامه هفتصد فعال مدنی از جمله فعلان سیاسی و دانشجویی و روزنامه نگاران ایرانی تصریح شده که آنان به عنوان دوستان و همرهان مهدیه گلرو شهادت می‌دهند که او در سالیان اخیر جز فعالیت مدنی، مسالمت‌آمیز و قانونی روشی مشیی نداشته است و حتی در شرایطی که حق خود او برای ادامه تحصیل، صبورانه در دولت حسن روحانی ادا نشد، گام از این دایره بیرون ننهاده است.

مهدیه گلرو از فعالان دانشجویی حق تحصیل در دانشگاه علامه بود که معتقد بودند حق تحصیل باید برای همه اقلیت‌ها از جمله بهاییان فراهم باشد.

در نامه فعالان مدنی ایران همچنین آمده که «پس از گذشت بیش از دو ماه از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان هنوز عامل یا عوامل این اقدام دستگیر نشده‌اند، اما همچنان مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان و از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی به این حادثه، در بازداشت به سر می‌برد.»

مهدیه گلرو آخرین بار به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی علیه اسیدپاشی‌های اخیر زنجیره‌ای در اصفهان دستگیر شد.

او که عضو کانون شهروندی زنان ایران است، چند روز پس از تجمع فعالان جنبش زنان در برابر مجلس شورای اسلامی در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳ در اعتراض به اسیدپاشی های زنجیره ای که در اصفهان رخ داد، دستگیر و دوباره به زندان اوین منتقل شد.

مهدیه گلرو، پیشتر در ١١ آذر ۱۳٨٨ بازداشت شد و در فروردین ۱۳٨٩ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرداد ۱۳٨٩، عیناً از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجدیدنظر تهران تأیید شد.

XS
SM
MD
LG