لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

سرنوشت فیلم «خانه پدری» بار دیگر در هاله‌ای از ابهام فرو رفت


نمایی از فیلم «خانه پدری» با بازی مهدی هاشمی و شهاب حسینی
نمایی از فیلم «خانه پدری» با بازی مهدی هاشمی و شهاب حسینی

در حالی که خبرگزاری ایسنا خبر داده که فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری در نوبت اکران است، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که این فیلم به دلیل اعتراضات نمایندگان مجلس، اکران نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی آقا تهرانی روز چهارشنبه سوم دی گفت: «در صحبت‌هایی که با مسئولین ارشاد داشتیم نگرانی کمیسیون فرهنگی به آن‌ها منتقل شد و نتیجه عدم اکران این فیلم خواهد بود».

گفته‌های این نماینده مجلس در حالی است که خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه خبر داد که قرار است «خانه پدری» با رعایت شرط سنی برای مخاطبان بالای ۱۶ سال در پردیس‌های کوروش، آزادی، موزه سینما، خانه هنرمندان، هویزه مشهد و سوره اصفهان اکران شود.

سعید سهیلی و مسعود آب‌پرور دو کارگردان سینمای ایران نیز در مصاحبه‌هایی با این خبرگزاری از خبر اکران این فیلم ابراز خوشحالی کرده‌اند و سعید سهیلی این فیلم را یکی ازدرخشان‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران دانسته است.

نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه سخنان خود گفت: «این اتفاق بدی است که تاریخ یک ملت به جهت کج سلیقگی و یا عدم آگاهی مورد هجمه قرار گیرد به شکلی که نشان داده شود که چند نسل از پدران یک خانواده نگاه تبعیض‌آمیز و وحشیانه‌ای نسبت به زنان خود دارند».

عمده ایرادات وارد شده به فیلم ‌ «خانه پدری» مربوط به اپیزود اول این فیلم است که در آن پدری به همراه پسر پانزده ساله‌اش، دختر خانواده را به خاطر مسائل ناموسی به قتل می‌رسانند و در زیرزمین خانه دفن می‌کنند.

داستان فیلم «خانه پدری»، در چهار اپیزود دیگر هم ادامه دارد که هر اپیزود با فاصله زمانی چند ساله،‌‌ همان خانواده را در‌‌ همان خانه اول نشان می‌دهد که در زمانی دیگر، چه وضعیتی پیدا کرده‌اند.

این فیلم با بودجه نیروی انتظامی ساخته شد‌ ولی پس از مدتی خود مسئولان این نهاد به صف مخالفان فیلم پیوستند و حتی بعد از نمایش «خانه پدری» در جشنواره ونیز، ‌عیاری را به شکایت تهدیدکردند.

در چند ماه گذشته اکران هشت فیلم، موضوع بحث نمایندگان مجلس ایران و مسئولین وزارت ارشاد بوده است.

احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، هشتم مهر گفته بود که در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار جلوگیری از اکران هشت فیلم شده‌ است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، روز ۲۸ مهر در واکنش به این نامه گفته بود که در زمینه نمایش و یا توقیف فیلم‌ها، قرار نیست کسی تعیین تکلیف کند و وزارت ارشاد ضوابط خاص خود را در این زمینه دارد.

در ‌‌نهایت اما پس از کش و قوس‌های فراوان، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، ۲۰ آبان اعلام کرد که فیلم‌های مورد اعتراض مجلس شورای اسلامی یا از دستور اکران خارج شده‌اند یا اساسا برنامه‌ای برای اکران آن‌ها وجود نداشته است.

به گفته آقای نوش آبادی، کمیسیون فرهنگی مجلس ایران مخالف اکران هفت فیلم بوده است و هیچ یک از این فیلم‌ها در دستور اکران نیستند.

«خیابان‌های آرام» و «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی، «خانه پدری» اثر کیانوش عیاری، «گزارش یک جشن» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، «صد سال به این سال‌ها» اثر سامان مقدم، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» اثر محسن امیریوسفی و «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان، هفت فیلمی هستند که آقای نوش‌آبادی از آن‌ها نام برده بود.

XS
SM
MD
LG