لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

در پی توقیف روزنامه، خبرنگار روزان هم بازداشت شد


خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز پنج‌شنبه خبر داد که در پی توقیف روزنامه روزان، یغما فخشامی، خبرنگار سیاسی این روزنامه، نیز روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه،بازداشت و روانه زندان اوین شده است.

این خبرگزاری اشاره‌ای به دلیل بازداشت آقای فخشامی نکرده است.

دادستانی تهران روز سه‌شنبه، دوم دی‌ماه، در نمابری خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور دستور توقیف روزنامه روزانرا اعلام کرده، اما اشاره ای به دلیل توقیف این روزنامه نکرده بود.

با این حال، به گفته شمسی پورمحمدی، مدیر مسئول روزنامه روزان، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، دلیل توقیف روزنامه روزان را مطالب شماره روز شنبه، ۲۹ آذرماه، این روزنامه اعلام کرده است.

روزنامه روزان در شماره شنبه، ۲۹ آذرماه خود، به مناسبت درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری ضمن انتشار عکس وی در صفحه اول با تیتر «فقيهی متفاوت» مقالاتی را نیز در این باره منتشر کرده بود.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی تعدادی از نشریه‌ها از جمله روزنامه‌های بهار، نشاط و آسمان توسط قوه قضائیه یا هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف و همچنین تعدادی از روزنامه نگاران از جمله صبا آذرپیک، جیسون رضائیان و یگانه صالحی بازداشت شده‌اند.

هم‌اکنون تعدادی از روزنامه‌نگارانی که پس از اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دستگیر و زندانی شده‌اند، از جمله احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، مهرداد سرجویی، علیرضا رجایی و کیوان صمیمی هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.

در همین حال سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگاری که بر اساس گزارش‌ها همزمان با مراسم تحلیف حسن روحانی از فرانسه به تهران بازگشت، پس از بازگشت به ایران بازداشت و در نهایت به سه سال زندان محکوم شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود که در دو هفته پایانی سال جاری میلادی منتشر شده، اعلام کرده است که ایران پس از چین و اریتره سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۲۷ آذر، با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که نقض حقوق بشر شامل «شکنجه، تبعیض جنسیتی و مورد هدف قرار دادن فعالان و روزنامه‌نگاران» را متوقف کند.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز جمعه، چهارم مهرماه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که فکر نمی‌کند که کسی در ایران به خاطر فعاليت‌های روزنامه‌نگاری‌اش بازداشت شده باشد.

۱۳۵ روزنامه‌نگار ایرانی در نامه‌ای از این گفته‌های آقای روحانی انتقاد کرده و آن را «تحریف و انکار واقعیت» توصیف کردند.

XS
SM
MD
LG