لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

یونسی برخورد با دراویش را «خودسرانه» و برخلاف مصالح دانست


دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها برخورد با دراویش در کشور را «ناگوار» و «حرکتی خودسرانه» دانست که برخلاف «مصالح و قانون جمهوری اسلامی» بوده است. به گفته او، این برخوردها در گذشته رخ داده و دیگر «تکرار نشده است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی، روز جمعه، ششم دی، در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره برخورد با دراویش در سال‌های اخیر گفت: «آنها اتفاقات ناگواری بود و مصلحت نبود اتفاق بیفتد و بعد هم تکرار نشد.»

ادعای این مقام ارشد درباره عدم تکرار این «اتفاقات ناگوار» در حالی است که شواهد و اخبار به‌ویژه در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از تکرار آنها و فقدان اراده برای جلوگیری از آنها حکایت دارد.

آقای یونسی این برخوردها را «حرکتی خودسرانه» و «خارج از اراده حکومت و حاکمیت» جمهوری اسلامی ذکر کرده و افزود که حاکمیت جمهوری اسلامی «به هیچ وجه موافق این تندروی‌ها نیست».

آقای یونسی اضافه کرد: «قانون برای هر شهروند ایرانی حقوقی قائل شده و اگر آن شهروند تابع هر مذهب و دینی هم باشد حقوقی دارد و هیچ کس حق ندارد به حقوق دیگری تعدی کند و این کار جرم است.»

وی تصریح کرد: «آن چه اتفاق افتاد برخلاف مصالح و قانون جمهوری اسلامی بوده است.»

کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی ریاست آن را بر عهده دارد روز ۳۰ شهریور سال جاری در نامه‌ای سرگشاده‌ به‌ بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشت که دراویش گنابادی ایران بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید...» مواجه هستند.

پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ تخریب حسینیه‌های دراویش گنابادی و دستگیری آنان در چندین شهر شدت گرفت.

همزمان با این برخوردها، برخی از مراجع تقلید شیعه نیز در سخنان خود به دروایش حمله کردند. از جمله آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه در قم، در سال ۱۳۸۶ گفته بود که «در روايات به نقل از ائمه آمده است که صوفی‌ها دشمنان ما هستند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در سال‌های گذشته بارها از، به گفته او، «عرفان‌های نوظهور» انتقاد کرده است.

در مقابل این حملات، مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، در اسفند سال ۸۴ در نامه‌ای خطاب به مراجع تقليد از تخریب حسینیه‌های دراویش و برخورد با آنان انتقاد کرد.

تعدادی از دراویش گنابادی که در سال‌های گذشته بازداشت شده‌اند هم‌چنان در زندان به سر می‌برند و تعدادی از آنان در سال‌های گذشته دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

از جمله در شهریورماه، ۹ درویش محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز به مدت ۳۴ روز اعتصاب غذا کردند.

تعدادی از دراویش گنابادی در حمایت از این زندانیان سه بار در مقابل دادگستری تهران تجمع کردند که این تجمع‌ها با حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شد و تعدادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG