لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۶

هواپیمای ایر-آسیا در مسیر اندونزی به سنگاپور ناپدید شد


یکی از هواپیماهای ایر-آسیای که در مارس سال ۲۰۱۳ از آن عکسبرداری شده است. این تصویر ارتباطی به هواپیمای ناپدید شده ندارد
یکی از هواپیماهای ایر-آسیای که در مارس سال ۲۰۱۳ از آن عکسبرداری شده است. این تصویر ارتباطی به هواپیمای ناپدید شده ندارد

هواپیمای پرواز شماره ۸۵۰۱ هواپیمایی ایر-آسیا که از اندونزی راهی سنگاپور بود، ناپدید شده است. مقام‌های هواپیمایی ایر-آسیا گفته‌اند عملیات جست‌وجو برای یافتن هواپیما را آغاز کرده‌اند.

هواپیمایی ایر-آسیا که دفتر اصلی آن در مالزی است در صفحه فیس‌بوک خود می‌گوید که خدمه پروازی «به دلیل وضع هوا درخواست تغییر مسیر داده بودند».

پیشتر هادی مصطفی، یک مقام وزارت حمل و نقل اندونزی، نیز به شبکه مترو تی‌وی آن کشور گفته بود پرواز پیش از ناپدید شدن از صفحه رادار خواسته بود تا در «مسیری غیرمعمول» قرار گیرد.

آقای مصطفی به شبکه مترو تی‌وی اندونزی گفته است وضعیت هوا در حوالی مسیری که هواپیما ارتباط خود را با برج مراقبت از دست داده، خوب نبوده است.

با این همه هنوز مشخص نیست چرا ارتباط هواپیما با برج مراقبت قطع شده است.

گزارش‌های اولیه در این مورد در رسانه‌های اندونزی و به نقل از آقای مصطفی، مقام رسمی وزارت حمل و نقل آن کشور، منتشر شده بود که گفته بود این هواپیما از شهر سورابایا در اندونزی راهی سنگاپور بود که ارتباطش با برج مراقبت قطع شده است.

در خبرهای اولیه، هادی مصطفی، گفته بود پرواز کیو زد ۸۵۰۱، در ساعت ۶:۱۷ بامداد روز یک‌شنبه ۷ دی، ارتباطش را با برج مراقبت جاکارتا از دست داده است.

اما سخنگوی وزارت حمل و نقل اندونزی به خبرگزاری فرانسه گفته است که ارتباط هواپیما در ساعت ۷:۵۵ بامداد با جاکارتا قطع شده است.

هواپیمایی ایر-آسیا در اطلاعیه اولیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده گفته است ارتباط در ساعت ۷:۲۴ قطع شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید یک مقام رسمی دیگر آن کشور نوع هواپیما را ایرباس ۳۲۰ و شمار مسافران را ۱۵۵ نفر عنوان کرده است. ایر-آسیا نیز در صفحه فیس‌بوک خود اطلاعات مشابهی را منتشر کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید هواپیما ۱۶۲ سرنشین داشته که شش نفر خدمه بوده‌اند. از میان مسافران ۱۶ نفر کودک و یک نفر خردسال است.

هواپیمایی ایر-آسیا در صفحه فیس‌بوک خود می‌گوید علاوه بر دو خلبان و چهار مهماندار، یک مهندس پرواز نیز در هواپیما بوده است.

بنا بر گزارش‌های اولیه و به گفته وزات حمل و نقل اندونزی عمده مسافران -۱۴۹ نفر- شهروند اندونزی هستند. یک شهروند سنگاپوری، یک شهروند بریتانیایی، یک شهروند مالزیایی و سه شهروند کره‌ جنوبی نیز در هواپیما بودند.

هواپیمایی ایر-آسیا شمار شهروندان اندونزی را ۱۵۶ نفر عنوان کرده است (که شامل مسافران و خدمه می‌شود) و خبری در مورد شهروند بریتانیایی منتشر نکرده است. ولی می‌گوید یک شهروند فرانسوی در میان مسافران بوده است.

این هواپیما قرار بود ساعت ۸:۳۰ در سنگاپور به زمین بنشیند.

کاخ سفید آمریکا می‌گوید موضوع ناپدید شدن هواپیما را از نزدیک دنبال می‌کند و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، نیز در جریان رخدادها گذاشته شده است.

هواپیمایی ایر-آسیا، یک شرکت هوایی ارائه‌کننده پروازهای ارزان قیمت در مالزی است. این شرکت هوایی، خدمات پروازی بین‌الملل به ۱۰۰ نقطه جهان در ۲۲ کشور ارائه می‌کند.

در سال میلادی رو به پایان دو هواپیمای شرکت هواپیمایی مالزی، دیگر شرکت هواپیمایی بزرگ این کشور، نیز دچار سوانحی نه چندان معمول در تاریخ هوانوردی شدند.

پرواز ۳۷۰ این شرکت در ماه مارس گذشته ناپدید شد که هنوز هیچ اثری از خود آن و ۲۳۹ سرنشینش پیدا نشده است.

گروهی از مردم در فرودگاه شماره ۱ کوالالامپور پس از ناپدید شدن پرواز ۳۷۰ شرکت هواپیمایی مالزی. این فرودگاه و فرودگاه شماره ۲ محل اصلی پروازهای شرکت‌های هوایی مالزی و ایر-آسیا است
گروهی از مردم در فرودگاه شماره ۱ کوالالامپور پس از ناپدید شدن پرواز ۳۷۰ شرکت هواپیمایی مالزی. این فرودگاه و فرودگاه شماره ۲ محل اصلی پروازهای شرکت‌های هوایی مالزی و ایر-آسیا است

پرواز شمار ۱۷ آن نیز در آسمان اوکراین بر اثر آنچه اعتقاد عموم بر این است برخورد یک موشک زمین به هوا، در منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه بوده است، سرنگون شد. همه ۲۹۸ سرنشین آن جان خود را از دست دادند و این رویداد به بحران کم‌سابقه میان غرب و روسیه عمق بیشتری بخشید.

در حالی‌که در پی سوانح هواپیمایی مالزی، این شرکت در مرز ورشکستگی قرار گرفته است، شرکت ایر-آسیا همچنان در سال میلادی ۲۰۱۴ پیشرفت کرده و هواپیماهای تازه‌ای نیز سفارش داده بود.

XS
SM
MD
LG