لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

علم‌الهدی: محاکمه فتنه‌گران بعد از رفع حصر آغاز می‌شود


احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد

امام جمعه مشهد می‌گوید، حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، برای «پیشگیری از جرم» انجام شده و محاکمه آنان بعد از رفع حصر آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد علم‌الهدی، روز یک‌شنبه، ۷ دی، گفت: «رفع حصر سران فتنه مسئله‌ای است که باید از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی مورد بررسی قرار بگیرد.»

وی اضافه کرد: «دستگاه قضایی باید در مسئله محاکمه سران فتنه رسیدگی لازم را انجام دهد که البته محاکمه فتنه‌گران بعد از رفع حصر آغاز می‌شود.»

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و بخشی از اصول‌گرایان از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

آقای علم الهدی شامگاه چهارشنبه، پنجم آذر، گفته بود که دادستان بر اساس «مصالح سیاسی» حکم به بازداشت آقایان موسوی و کروبی داده و «هیچ قانونی» در کشور، دادستان را در تعیین زمان بازداشت محدود نکرده‌است.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن ماه سال ۸۹، بدون محاکمه درحصر خانگی به سر می‌برند.

علی مطهری، نماینده تهران، تاکنون بارها خواستار محاکمه همزمان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد شده‌است.

مهدی کروبی در پیامی از آقای مطهری خواسته‌است از سوی وی «پیگیر حق» دادرسی و فراهم کردن «مقدمات لازم درجهت برپایی دادگاهی علنی» باشد.

میرحسین موسوی نیز در تازه‌ترین پیام خود از حصر خانگی گفته‌است: «اینجانب و رهنورد از ابتدای حصر بارها از طریق زندانبانان، به مسئولان امر برای حضور در دادگاهی علنی و صالح اعلام آمادگی کرده‌ایم.»

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای علم‌الهدی تصریح کرد: «مسئله حصر سران فتنه در مقام پیشگیری از جرم است، اما رفع حصر در مقام پیگرد جرم موضوعیت می‌یابد.»

وی گفت: «دستگاه‌های قضایی و مدیریتی به منظور جلوگیری از فتنه و حرکت‌های مقابله با نظام و رهبری، حصر را برای سران فتنه منظور کرده‌اند.»

آقای علم الهدی در سخنان روز یک‌شنبه خود همچنین گفت: «مقام معظم رهبری ولایت دارد و قادر به اتخاذ هرگونه تصمیمی در خصوص سران فتته هستند. تقاضای عفو در مقام پیگرد جرم معنا دارد نه پیشگیری از جرم.»

محمدرضا تویسرکانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان بسیج مستضعفین، روز چهارشنبه، سوم دی، گفته بود که تلاش برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی باید «پنهانی» باشد و تصمیم «مراکز قانونی» دراین باره نیز در نهایت باید به تایید رهبر جمهوری اسلامی برسد.

حصر، «نشانه رأفت»

همزمان با سخنان آقای علم الهدی، احمد خاتمی، امام جمعه تهران، حصر را نشانه «رأفت» نظام جمهوری اسلامی با میرحسین موسوی و مهدی کروبی دانست.

وی روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت: «کسانی که دستور داده باشند که مردم به خیابان‌ها بریزند و بیانیه داده باشند و دعوت به شورش مسلحانه کردند، کُلت دست گرفته و تیراندازی کرده باشند، از نظر فقهی حکم محاربه است.»

آقای خاتمی با اشاره به سخنان پیشین خود در خطبه‌های نماز جمعه تاکید کرد که شأن نماز جمعه، صدور حکم نیست اما می‌توان «مصداق‌های محاربه» را بیان کرد.

محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نیز در مصاحبه‌ای گفته‌است که «حکم حکومتی» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مانع «اعدام» میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده‌است.

پیش از این، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز گفته بود که «نظام به سران فتنه خیلی منت گذاشته که زنده هستند».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز هشتم تیرماه، گفته بود که در دیداری که با آیت‌الله خامنه‌ای داشته، رهبر جمهوری اسلامی «جرم مهدی کروبی و میرحسین موسوی را بزرگ» توصیف کرد و گفت که در صورت محاکمه این دو «حکم خیلی سنگینی» در انتظارشان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG