لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

هواپیمای ایر-آسیا «احتمالا در قعر دریا است»


یکی از بستگان مسافران هواپیما تصویری از اعضای خانواده‌ای که در ایرباس «ایر-آسیا» بوده‌اند را در فرودگاه سورابایا، مبدا پرواز، به خبرنگاران نشان می‌دهد
یکی از بستگان مسافران هواپیما تصویری از اعضای خانواده‌ای که در ایرباس «ایر-آسیا» بوده‌اند را در فرودگاه سورابایا، مبدا پرواز، به خبرنگاران نشان می‌دهد

رئیس مرکز ملی جست‌وجو و امداد اندونزی می‌گوید هواپیمای شرکت ایر-آسیا، در راه اندونزی به سنگاپور که روز یک‌شنبه ناپدید شد، احتمالا «در قعر دریا است».

بامبانگ سوئلیستیو، رئیس مرکز ملی جست‌وجو و امداد اندونزی، کشوری که مسئولیت عملیات جست‌وجو را بر عهده دارد، در کنفرانس خبری روز دوشنبه ۸ دی گفت «بر پایه مختصاتی که در اختیار ما گذاشته شده و ارزیابی‌ها… فرضیه این است که هواپیما در قعر دریاست».

آقای سوئلیستیو به خبرنگاران گفته است اندونزی، وسایل مورد نیاز برای بیرون آوردن هواپیما را از ته دریا ندارد، اما در این مورد، در صورت نیاز، از دیگر کشورها کمک خواهد خواست.

او می‌گوید آمریکا، فرانسه و بریتانیا، پیشنهاد کمک در این زمینه داده‌اند.

یکی از بستگان مسافر هواپیما در فرودگاه «چانگی» در سنگاپور
یکی از بستگان مسافر هواپیما در فرودگاه «چانگی» در سنگاپور

آغاز دوباره جست‌وجوها

پس از ناپدید شدن یک فروند ایرباس شرکت ایر-آسیا در مسیر اندونزی به سنگاپور در صبح روز یک‌شنبه و توقف جست‌وجو به دلیل بدی شرایط هوایی، جست‌وجوی دوباره برای یافتن آن از صبح روز دوشنبه، آغاز شد.

پرواز شماره ۸۵۰۱ شرکت ایر-آسیای اندونزی، حامل ۱۶۲ سرنشین بود و به گفته شرکت ایر-آسیا، در ساعت ۷:۲۴ دقیقه برای آخرین بار با برج مراقبت در جاکارتا، اندونزی، در تماس بوده است.

شرایط هوایی در محلی که هواپیما ناپدید شده ناپایدار و بد بوده است و خلبان نیز پیش از قطع ارتباط درخواست تغییر مسیر و افزایش ارتفاع داده بود.

با این همه هنوز مشخص نیست بر این هواپیما چه گذشته است و آیا شرایط هوایی به طور مستقیم در این مورد نقش بازی کرده است یا نه.

شبکه خبری ای‌بی‌سی استرالیا می‌گوید آن کشور به عملیات جست‌وجو پیوسته است.

مالزی و سنگاپور نیز برای کمک به مقام‌های اندونزی اقدام کرده‌اند.

واکنش نخست‌وزیران سنگاپور (مقصد هواپیما) و مالزی (محل دفتر اصلی ایر-آسیا) در توئیتر

کاخ سفید آمریکا نیز گفته است ایالات متحده آماده است به هر شکلی که ممکن است به عملیات جست‌وجو کمک کند.

شرکت ایر-آسیا یک شرکت مالزیایی‌ست و در عین حال صاحب ۴۹ درصد سهام «ایر-آسیا اندونزی» است.

در حالی‌که شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید هوا در محل ناپدید شدن هواپیما رو به بهبود است، سخنگوی مرکز ملی امداد و جست‌وجوی اندونزی گفته وضعیت دلخواه در منطقه حاکم نیست.

پرواز شماره ۸۵۰۱ از سورابایا در اندونزی راهی سنگاپور بود.

شهروندان اندونزی عمده مسافران و خدمه را تشکیل می‌دهند. ۱۶۲ نفر راهی سنگاپور بودند. در میان خدمه یک شهروند فرانسوی و در میان مسافران سه شهروند کره جنوبی، سه شهروند از بریتانیا، سنگاپوری و مالزی نیز حضور دارند.

بنا به گفته شرکت ایر-آسیا، خلبان ایرباس ۳۲۰ ناپدید شده، کاپیتان اریانتو، بیش از ۲۰ هزار ساعت سابقه پروازی داشته است که بیش از ۶ هزار ساعت در ای-۳۲۰ بوده است. کمک‌خلبان رمی امانوئل پلزل، هم بیش از ۲۲۰۰ ساعت سابقه پروازی با «ایر-آسیا اندونزی» داشته است.

این سومین بار در سال رو به پایان میلادی است که برای هواپیماهای شرکت‌های مالزیایی سانحه‌ای رخ می‌دهد.

در سانحه ناپدید شدن پرواز ۳۷۰ شرکت هوایی مالزی در زمستان گذشته، هنوز هیچ اثری از سرنشینان یا خود هواپیما پیدا نشده است.

XS
SM
MD
LG