لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

سخنگوی شورای نگهبان: اصل برائت در تعیین صلاحیت نامزدها کاربرد ندارد


سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی این شورا را «اولین و آخرین داور» در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات خوانده و گفت که اصل برائت در فرایند رسیدگی به صلاحیت نامزدها «کاربرد» ندارد.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز دوشنبه، هشتم دی، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که کار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها احراز صلاحیت است.

به گفته آقای ابراهیمیان، «هر کدام» از اعضای شورای نگهبان باید به این نتیجه برسند که فرد نامزد «صالح» است.

شورای نگهبان در جريان انتخابات مجلس چهارم و پس از تغيير قانون انتخابات ایران، نقش نظارتی خود در انتخابات مجلس را «استصوابی» اعلام کرد و در هر دوره از انتخابات مجلس صلاحیت شماری از داوطلبان را به دليل احراز نشدن شرايط رد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنان خود گفت: «اساسا اصل برائت در چنین فرایند رسیدگی کاربرد ندارد و موثر نیست.»

او ضمن توصیه به مقامات کشور که «خیلی وارد این موضوع نشوند» اضافه کرد: «بحث حقوقی و فقهی که جایگاه اصل برائت چیست باید به یک محفل فقهی و دانشگاهی واگذار کنیم و مقامات رسمی خیلی وارد این موضوع نشوند،... به هر حال اصل برائت در این جا موثر نیست.»

این در حالی است که بر اساس اصل ۳۷ قانون اساسی ایران، «اصل، برائت‏ است‏ و هيچ كس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمی‌ شود، مگر اين‏ كه‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ گردد».

سخنگوی شورای نگهبان درباره این اصل گفت: «برخی از شرایطی که قانون انتخاباتی یا اساسی برای کاندیدا اعلام کرده است، اساسا طبع کیفری ندارد تا در جایی موضوع داوری قاضی کیفری قرار گیرند و در موردشان بتوان رای صادر کرد.»

وی اضافه کرد: «به عنوان مثال... ما هرگز نمی‌توانیم کسی را به خاطر عدم اعتقاد به اسلام یا عدم اعتقاد به قانون اساسی جمهوری اساسی محاکمه کنیم.»

آقای ابراهیمان تصریح کرد: «چاره‌ای نیست جز اکتفا به اولین و آخرین داور یعنی شورای نگهبان. شورای نگهبان باید اعتقاد او را به اسلام و قانون اساسی احراز کند و نمی‌توانیم منتظر حکم دادگاه بمانیم.»

در سال‌های گذشته نیز برخی از اعضای شورای نگهبان اعلام کرده‌اند که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، اصل بر برائت نیست.

از جمله عباس کعبی، عضو شورای نگهبان، در سال ۸۶ گفته بود: «شورای نگهبان دادگاه نيست كه عليه كسی دادنامه قضايی صادر كند و حكم مجرميت و برائت افراد را صادر كند تا گفته شود اصل بر برائت است.»

پیش از آن نیز احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، گفته بود که استناد به اصل برائت در تائيد صلاحيت‌ها «پشتوانه حقوقی» ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در سخنان خود همچنین گفت که صرف ِاعتراض و انتقاد نمی‌تواند مجوز عدم صلاحیت دیگران قرار گیرد.

وی در عین حال افزود که اتفاقات سال ۸۸ «اعتراض مدنی صرف» نبوده است.

آقای ابراهیمیان روز ۱۷ آبان اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را خط «قرمز» برای اعطای مقام به افراد در جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود که حتی «توبه» معترضان ۸۸ برای «امانت‌های بزرگ» مانند نمایندگی مجلس کافی نیست.

XS
SM
MD
LG